Băciţa Mărioara, blocată pe Transalpina. „Am păţit experienţa vieţii mele”

Cunoscuta ciobăniţă de la stâna Ştefanu, de pe Transalpina, a păţit-o luni după-amiază, când viscolul a făcut-o să piardă drumul spre Rânca.  Mărioara Băbu cobora cu turma de oi din vârful muntelui, după ce fusese pentru ultima dată pe acest an la stâna la care a putut fi întâlnită de turişti pe parcursul întregii veri. Drumarii i-au venit în sprijin şi au readus-o „la mal”, ea la rândul ei reuşind să salveze un turist care, la fel, pierduse drumul.

Vremea la munte a fost crâncenă chiar şi pentru cineva obişnuit cu stihiile naturii, băciţa Mărioara spunând că e pentru prima dată în viaţa ei când a crezut că nu mai ajunge acasă pentru a povesti peripeţiile de pe munte.

„Am păţit experienţa vieţii mele, de 40 de ani fac traseul acesta, dar niciodată nu ne-a prins viscolul ca acum. Trebuia să fi plecat mai devreme sau să mai întârziem o zi, dar noi am prins maximul de putere al furtunii. Eram chiar pe vârf şi riscam să ajungem în ţancuri şi cred că acolo rămâneam dacă nu aveam noroc”, a spus băciţa de la Ştefanu. Aceasta a povestit că a salvat un turist rătăcit pe munte. „Cu muntele nu e de joacă. A nins şi cred că zăpada e mai mare pe creastă. Mereu am fost împotriva închiderii drumului, dar acum sunt de acord cu aşa ceva. Eu am găsit un turist aventurat pe munte, derutat şi nu mai ştia ce să facă. L-am luat până la stână şi i-am spus cum să ajungă la Obârşia Lotrului. E riscant pentru necunoscători, dar şi pentru mine, care credeam că nu mi se întâmplă aşa ceva. Nu am văzut viscol aşa furios ca acum. Nu mă mir acum când aud ce păţesc cei rămaşi pe munte. Dacă nu mă încălzeam în maşină, acum cred că nu mai puteam vorbi ca să vă povestesc păţania asta. Sus în creastă sufla cu 100 de km/h şi ca să vă daţi seama ce înseamnă asta, gândiţi-vă că trece o maşină pe lângă dumneavoastră cu viteza asta. Eu am simţit-o pe propria-mi piele şi nu mai vreau nimănui o asemenea experienţă”, a spus băciţa de la Ştefanu.

Drum închis

De luni seara circulaţia pe Transalpina a fost complet închisă, drumarii punând bariera de beton pe şosea, la ieşirea din Rânca, după ce s-au asigurat că pe munte nu mai sunt persoane blocate. Turiştii care marţi au încercat să mai meargă pe Transalpina, crezând că traficul e deschis, au trebuit să facă drum întors de la bariera de beton.

Şeful Secţiei Drumurilor Naţionale Gorj, Ion Tudor, a avertizat că nimeni nu are voie să mute bariera respectivă. Vieţile celor care nu ştiu cum e pe munte în asemenea situaţii pot fi puse în pericol dacă oamenii găsesc bariera dată la o parte. Stratul de zăpadă măsura pe unele porţiuni de şosea şi 20 de centimetri şi are toate şansele să nu se topească repede, dat fiind că de acum încolo nu vor mai fi zile călduroase prea curând, mai ales la munte.