Un deputat de Vrancea susţine repatrierea osemintelor lui Brâncuşi

Angel Tîlvăr, deputat PSD de Vrancea, este primul parlamentar care a făcut o Declaraţie politică în Plenul Camerei Deputaţilor ce face referire la repatrierea rămăşiţelor celebrul sculptor Constantin Brâncuşi. Declaraţia a fost susţinută pe ieri.

Iată argumentele pentru care parlamentarul cere repatrierea lui Brâncuşi: „Chiar dacă cea mai mare parte a impresionantei sale cariere artistice s-a desfăşurat la Paris, asemenea celei a dramaturgului Eugen Ionescu, spre exemplu, genialul sculptor plecat din Hobiţa Gorjului nu şi-a uitat şi nu şi-a renegat niciodată rădăcinile sale adânc înfipte în pământul ţării sale. O elocventă dovadă în acest sens o constituie decizia sa de a lăsa moştenire statutului român atelierul său din Paris. Din nefericire, autorităţile comuniste care guvernau România anului 1957 au respins, cu brutalitate şi, deopotrivă, cu inconştienţă, nobilul dar pe care sculptorul îl făcea ţării. Cauza refuzului categoric de a lua în proprietate atelierul unuia dintre cei mai importanţi reprezentanţi ai sculpturii moderne a fost că, în ochii politrucilor vremii, Brâncuşi era întruchiparea artei decadente, 'neangajante', care nu servea nici unuia dintre obiectivele majore ale epocii: colectivizarea agriculturii, industrializarea socialistă a ţării prin confiscarea capacităţilor de producţie de la proprietarii de drept ai acestora şi mai ales, crearea unei culturi de tip nou, revoluţionar, prin importarea proletcultismului sovietic. Astfel, atelierul Brâncuşi a intrat în patrimoniul cultural francez bucurându-se, anual, de atenţia a mii de vizitatori de pe întreg mapamondul”.

Potrivit parlamentarului de Vrancea, cazul Constantin Brâncuşi nu este singular. „Şi un alt artist celebru, violonistul Niccolo Paganini s-a 'bucurat' de o asemenea 'înaltă apreciere' din partea statului italian, încât rămăşiţele i-au putut fi înhumate în pământul propriei sale ţări abia în anul 1853, la 13 ani după trecerea sa în nefiinţă. Motivul autorităţilor italiene de a-i refuza acestuia dreptul de a-şi găsi repausul veşnic în pământul ţării sale era acela că arta sa interpretativă era prea desăvârşită şi, deci, Paganini era suspectat de a fi încheiat un pact cu diavolul. Nu este de mirare faptul că, în aceste condiţii, trupul marelui sculptor român se odihneşte la Paris, în cimitirul Montparnasse”. (A.A.)

Vizualizări: 125

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Politică:

Citește și: