În ce țări riscă cumpărătorii cel mai mult să cumpere o mașină cu kilometrajul modificat?

Șoferii tind să-și schimbe mașinile la fiecare 3-5 ani. Asta înseamnă că procesul de cumpărare a mașinii are loc de două ori pe deceniu sau chiar mai mult, cu riscul de a fi înșelat repetat de fiecare dată.

Recent, platforma de verificare a istoricului mașinii carVertical a încercat să afle cum variază rata fraudei de kilometraj între țări. Compania a efectuat un studiu de cercetare bazat pe aproape 900.000 de verificări ale istoricului mașinii din anul 2021. Constatările demonstrează prevalența modificării contorului de parcurs. Cu toate acestea, unele dintre celelalte descoperiri vă pot surprinde!

Derularea contorului de parcurs este cea mai frecventă în Europa Centrală și de Est

Pe baza datelor, se pare că derularea contorului de parcurs este cea mai frecventă în Letonia. Peste 24% dintre vehiculele verificate pe carVertical din această țară aveau contorului de parcurs derulat. Această cifră uimitoare sugerează că 1 din 4 cumpărători de mașini second hand din Letonia se alege cu o mașină pe care escrocii au manipulat-o.

Pe locul doi pentru cea mai mare pondere a fraudelor de kilometraj se află România. 1 din 5 mașini sau aproape 20 la sută din mașinile verificate pe carVertical din România au avut probleme de kilometraj.

Lucrurile nu arată bine nici în celelalte state baltice, Estonia fiind a treia țară cu cea mai mare pondere de mașini second hand cu contorul de parcurs derulat, iar Lituania fiind a patra. Rusia și Ucraina se numără, de asemenea, printre țările cu procent mare de vehicule cu fraude de kilometraj.

Pe de altă parte, situația din unele țări din Europa Centrală și de Sud arată mult mai bine, dar chiar și piețele mai curate conțin încă o mulțime de mașini cu kilometrajul modificat. 1 din 10 mașini second hand verificată pe carVertical în Republica Cehă, Slovacia, Slovenia, Croația și Serbia prezintă fraude de kilometraj. Între timp, ponderea vehiculelor modificate în Polonia și Ungaria a ajuns la 12 și, respectiv, 14%.

Daune colaterale pentru economia europeană
 

Directorul departamentului de comunicații carVertical, Matas Buzelis, susține că problemele de transparență din Europa costă miliarde de euro în fiecare an. Cumpărând ieftin, oamenii cred că primesc un chilipir, dar, în realitate, dacă mașina are un istoric dubios, cumpărătorii ar putea ajunge să cheltuiască mult mai mult pentru reparații.

„Principalele surse de mașini second hand pentru piețele est-europene sunt Germania, Franța, Belgia, Olanda și Italia. Tranzacțiile transfrontaliere cu mașini sunt cele mai riscante, deoarece aici citirile de kilometraj sunt adesea modificate. Derularea kilometrajului mașinii este o așa-numită crimă invizibilă. Potrivit unor cercetări științifice, provoacă pagube economice de peste 9 miliarde de euro pe an numai în Europa,” explică Buzelis.

Problema este că autoritățile nu pot urmări eficient infractorii care au derulat kilometrajul unei mașini și apoi mai este problema legislației care descrie sancțiunile pentru o astfel de infracțiune. În timp ce unele țări din Europa de Vest sunt cunoscute pentru că acordă amenzi mari sau chiar pedeapsa cu închisoarea fraudatorilor de contoare de parcurs, de obicei nu există suficiente resurse pentru a face față unor astfel de probleme pe piețele mai slabe, unde parcurile de mașini sunt în medie mai vechi.

Mașinile cu valori false ale kilometrajului sunt mult mai greu de vândut
 

2021 a fost un an plin de provocări pentru industria auto din cauza crizei actuale a semiconductoarelor. Nimeni nu a vrut să scape de mașina luată în leasing pentru că nu exista niciun vehicul cu care să o înlocuiască. Cumpărătorii de mașini second hand continuă să se lupte, deoarece există o lipsă vizibilă de mașini fără defecte pe piața de mașini second hand.

Potrivit carVertical, 2022 va continua să ne deranjeze cu aceleași probleme pentru tot restul anului. Buzelis subliniază cât de important este să faceți o verificare a istoricului mașinii ori de câte ori cumpărați un vehicul second hand. „Este adevărat că, cu toate întreruperile lanțului de aprovizionare din ultimii doi ani, vehiculele impecabile sunt puține. Acesta, totuși, nu este un motiv bun pentru a închide ochii pur și simplu. Obținerea unui raport de istoric poate elimina multe dintre înșelătoriile comune pe care le veți întâlni pe piață, frauda de kilometraj fiind printre cele mai comune.”

Nu numai că vehiculele cu fraudă de kilometraj sunt mai complicate și mai costisitoare de întreținut, dar pot fi și foarte greu de vândut la prețul inițial sau chiar mai ieftin. Potrivit expertului auto, cumpărătorii ajung adesea să plătească în plus pentru mașinile cu indicații incorecte ale contorului de parcurs cu până la 25%. Și pe măsură ce transparența pe piață crește, vânzarea unei astfel de mașini va deveni din ce în ce mai dificilă.

Vizualizări: 1,037

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Tendințe:

Citește și: