Partidul Alianța Oltenilor face o analiză asupra funcționării RetuRO. PLUS Câte ambalaje au fost returnate în Gorj

Partidul Alianța Oltenilor a făcut o analiză a funcționării Sistemului de Garanție-Returnare, menit să crească gradul de reciclare a ambalajelor, conform unui comunicat remis de președintele fondator, Roxana Stoian.Acest sistem de Garanție-Returnare presupune plata unei taxe suplimentare la achiziționarea anumitor produse îmbuteliate în ambalaje din plastic, metal sau sticlă, taxă care este recuperată de client atunci când ambalajele sunt returnate într-un punct de colectare desemnat. Concluziile preliminare indică o funcționare greoaie a sistemului, cu rate de returnare relativ scăzute în luna februarie pentru ambalajele de plastic, metal și sticlă.


O primă concluzie este că sistemul funcționează greoi, rata de returnare fiind în luna februarie de 8,82% la ambalaje de plastic, de 5,48% la ambalajele de metal și de 3,89% la ambalajele din sticlă.

Potrivit statisticilor oficiale, consultate de Partidul Alianța Oltenilor, peste un milion de ambalaje au fost returnate în Oltenia, în luna februarie, astfel:

Gorj: 166.414 ambajale de plastic, 27.211 ambalaje de metal, 9.906 ambalaje de sticlă;

• Dolj: 213.335 ambajale de plastic, 48.182 ambalaje de metal, 25.615 ambalaje de sticlă;

• Mehedinți: 165.108 ambajale de plastic, 26.478 ambalaje de metal, 13.435 ambalaje de sticlă;

• Olt: 125.157 ambajale de plastic, 22.625 ambalaje de metal, 12.956 ambalaje de sticlă;

• Vâlcea: 135,631 ambajale de plastic, 34,673 ambalaje de metal, 25,372 ambalaje de sticlă.

Partidul Alianța Oltenilor are o organizație de voluntari, care își propune să facă acțiuni pentru creșterea gradului de conștientizare a populației în privința reciclării.

Este important ca fiecare dintre noi să conștientizeze faptul că trebuie să ducă ambalajul la un centru de colectare, nu doar pentru a recupera 50 de bani, ci mai ales pentru a ne îndeplini o datorie față de mediu, aceea de a reduce poluarea, transmite Stoian.

Partidul Alianța Oltenilor a făcut publice mai multe aspecte semnalate de cetățeni și comercianți, inclusiv dificultățile întâmpinate în depozitarea și transportul ambalajelor până la punctele de colectare. Nemulțumirile legate de funcționarea sistemului și de cerințele administrative ridicate au fost evidențiate, subliniind necesitatea unor îmbunătățiri și a unei abordări mai eficiente.

În urma analizei, Partidul Alianța Oltenilor solicită autorităților organizarea unor dezbateri la nivel local pentru a identifica și soluționa problemele întâmpinate de cetățeni și comercianți. Se subliniază importanța implicării populației în procesul de reciclare și necesitatea adoptării unor măsuri care să faciliteze acest proces.

De asemenea, se atrage atenția asupra necesității unei legislații care să permită extinderea rețelei de centre de colectare și instalarea de aparate de colectare în zonele cu acces limitat. Este esențial ca reciclarea să devină mai accesibilă și convenabilă pentru toți cetățenii, în beneficiul protejării mediului înconjurător.

„Voluntarii noștri au încercat să afle ce nemulțumiri au cetățenii și comercianții. Iată ce au aflat:

• Comerciant: “Firma de colectare nu vine dacă nu am măcar trei saci colectați. Suntem un magazin mic, nu avem spațiu de depozitare și mă încurcă acești saci”.

• Cetățean: “Eu încă las sticlele în sacul galben de la Polaris. Pierd niște bani, dar îmi este greu să țin ambalajele în portbagaj până ajung la un centru de colectare. Dacă ar fi mai aproape, să ajung pe jos, ar fi mai bine”.

• Comerciant: “Trebuie să facem rapoarte în fiecare lună, numai de asta nu aveam timp. Dar, înțeleg că trebuie să reciclăm, că s-a umplut țara de gunoaie. Dar parcă prea au lăsat-o pe noi, comercianții, iar autoritățile doar cer rapoarte și dau amenzi”.

• Cetățean: “Mereu găsesc coadă și nu stau. Plimb sacul ăsta de două săptămâni”.

• Cetățean: “Aici mi-a scuipat aparatul trei ambalaje, scrie aici pe aparat că tipul ăsta de produse nu se comercializează în acest lanț de magazine. Păi eu mai știu de unde am cumpărat ce am cumpărat? Normal ar fi să le primească pe toate care au semnul RetuRo”.

RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A. a fost înființată, conform legislației în vigoare, de către asociațiile reprezentative ale producătorilor de băuturi și ale comercianților pentru a gestiona sistemul de garanție-returnare implementat în România. Ulterior, compania a adoptat în acționariat și statul român.

În prezent, compania are trei acționari privați și unul public: Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate, Asociația Berarii României pentru Mediu, Asociația Retailerilor pentru Mediu și statul român, prin autoritatea centrală de mediu – Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, care deține 20% din acțiuni.

Vizualizări: 1,041

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Politică:

Citește și: