Ce îi împiedică pe bărbați să doarmă suficient?

Pentru mulți bărbați, lista de responsabilități este așa lungă încât un somn odihnitor nici nu mai intră în discuție.

Există acest sentiment că somnul e timp pierdut, așa că nu i se acordă importanță și, prin urmare, beneficiile sale nu sunt niciodată simțite. În realitate, doar cu odihnă suficientă putem opera la capacitate maximă a doua zi, ne putem reface corpul și putem preveni luarea în greutate, slăbirea sistemului imunitar, bolile cardiace și alte efecte nedorite. Ce îi împiedică însă pe bărbați să se folosească de plăcuta magie a somnului pentru a evita aceste potențiale pericole?

1. Lipsa de conștientizare a importanței somnului

Mulți bărbați văd somnolența ca pe un semn că trebuie să mai bea o cafea și să muncească din greu. Se obișnuiesc să fie obosiți și cred că așa ar trebui să fie, că singura soluție este să lupți cu somnul.

Adevărul este că orele de somn necesare variază de la persoană la persoană, dar, în medie, majoritatea adulților au nevoie de 7-8 ore de somn în fiecare noapte pentru a se simți bine odihniți. Mulți bărbați nu dorm atât, așa că se confruntă cu următoarele semne ale lipsei de somn: oboseală și lipsă de energie, capacitate scăzută de concentrare, lipsă de motivație, iritabilitate, pierderea cumpătului și chiar ațipitul la volan.

Cum dormitul până mai târziu nu este o opțiune pentru majoritatea oamenilor care trebuie să fie la serviciu dimineața, soluția este mutarea orei de somn mai devreme. Culcatul din timp trebuie transformat în obiectiv și prioritate, iar în timp se va arăta și dacă e nevoie de mai mult sau mai puțin de 8 ore de somn.

2. Cerințele de la locul de muncă

Mulți bărbați sunt foarte solicitați la locul de muncă, fiind nevoiți să ajungă primii de dimineață ori să lucreze în plus noaptea sau la sfârșit de săptămână. Și deplasarea până la locul de muncă poate fura din orele de somn, ca să nu mai vorbim de faptul că un job stresant mănâncă din energie și atunci când bărbații nu se află la lucru.

Un sfat bun este ca tot ce ține de lucru să fie discutat în orele de program, pentru ca munca să nu vină cu noi la cină, la discuțiile cu soția și copiii sau în pat. Nu e interzis să discutăm probleme de la lucru cu cei dragi, însă asta trebuie făcut cât mai rar sau în cadrul unei jumătăți de oră programate pentru a ne plânge zilnic sau săptămânal. Pentru bărbații care lucrează de acasă e important să existe o metodă de relaxare la îndemână, cum ar fi mersul la sală, plimbatul sau discutatul cu un prieten, pentru că timpul liber trebuie protejat și avem nevoie de el pentru a ne reface energia.

Cu toate astea, trebuie avut grijă ca programul să nu fie prea încărcat. Iar la fel cum nu trebuie să îngrămădim în el tot felul de pasiuni, nu trebuie nici preluate toate responsabilitățile în casă sau familie, ci discutate și împărțite cât se poate de egal.

3. Schimbări în stilul de viață

Un lucru e sigur - viața e plină de schimbări mai mult sau mai puțin așteptate. Și nu doar cele negative ne afectează somnul, ci chiar și cele care ne entuziasmează, precum căsătoria, nașterea unui copil, schimbarea locului de muncă sau mutatul. Acest lucru se întâmplă pentru că schimbările vin cu noi datorii pentru care ar fi de ajutor să ne pregătim din timp.

Schimbările negative precum divorțul, pierderea unei persoane dragi sau a locului de muncă, accidentele sau bolile pot cauza chiar anxietate sau depresie, până în punctul în care disperarea devine parte din viața de zi cu zi. 

Bărbații sunt mai predispuși să țină aceste sentimente ascunse, în unele cazuri ele degenerând în violență împotriva celor din jur sau a propriei persoane. Ce este recomandat în asemenea situații este apelul la un psiholog pentru că nu e nimic „greșit” în a avea sentimente negative. Greșit este doar ceea ce facem din cauza lor, iar de multe ori greșelile se pot repara sau putem învăța să trăim cu ele.

4. Obiceiuri proaste

Consumul de alcool, nicotină și cofeină pot afecta grav somnul. Ele trebuie evitate după-amiaza și noaptea, la fel ca mesele grele. Gustările mici pregătite din timp și purtate după noi ne pot ajuta să nu devorăm frigiderul seara, iar sportul poate înlocui obiceiurile nocive. Alt lucru de ajutor este culcatul și trezitul la aceeași oră în fiecare zi, chiar și în weekend. 

5. Un mediu nepotrivit odihnei 

Este esențial să ne asigurăm că dormitorul este întunecat și liniștit, pentru a crea condițiile propice pentru somn. În plus, temperatura camerei ar trebui să fie între 17-19 grade Celsius, iar lenjeria de pat să fie confecționată din materiale care respiră, cum ar fi bumbacul. Și pijamalele de bărbați sau pijamalele de băieți trebuie să fie din bumbac, acestea permițând corpului să-și regleze temperatura și reducând riscul de iritații sau alergii cutanate. Deși par pași mici, drumul către un somn odihnitor poate începe chiar de la mediul nostru, aceste schimbări fiind cele mai ușor de realizat.

Vizualizări: 1,949

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Sănătate:

Citește și: