Care sunt secţiile de spital cu nereguli grave, care pun în pericol viaţa gorjenilor

Medicamente expirate de ani buni, frigidere pline cu mâncare amestecată cu medicamente, lenjerie depozitată în băi, instrumentar nesterilizat corespunzător, sală de operaţie fără apă sterilă, instrumentar spălat la chiuvetă, sobă dezafectată în sala de operaţie, sală de tratament ocupată de mobilier casat şi sală de mese transformată în vestiar. Cam astea ar fi în mare neregulile găsite acum şase luni de corpul de control din Ministerul Sănătăţii la Spitalul Judeţean de Urgenţă din Târgu-Jiu. Mai multe secţii au fost atunci verificate, iar pentru neconformităţile găsite au fost lăsate termene pentru remediere, însă nimeni nu a revenit să verifice. Toate aceste probleme care pun în pericol viaţa gorjenilor au fost ţinute în sertar, raportul fiind miercuri dat publicității de un parlamentar USR.

La cabinetul de Pneumologie care funcţionează fără avizul Ministerului Sănătăţii în ambulatoriul integrat al spitalului "nu se respectă etapele de curăţare şi dezinfecţie de nivel înalt pentru bonhoscopul flexibil din dotarea cabinetului, etapa de curăţare nu se realizează, mai exact componentele bronhoscopului fiind doar clătite cu apă potabilă destinată spălării mâinilor şi ulterior imersate în dezinfectant de nivel înalt, în încăpere nu există sursă de apă sterilă necesară clătirii finale a componentelor bronhoscopului, clătirea finală nu se realizează corespunzător, depozitarea materialelor sterile se realizează necorespunzător, împreună cu materile şi obiecte nesterile", se arată în raport.

Şi la cabinetul de Obstetrică-Ginecologie, care funcţionează tot în ambulatoriul spitalului, s-au găsit flacoane întregi cu produse expirate chiar şi din 2015, iar sala de tratament ţine loc şi de bucătărie, pentru că aici s-a găsit un frigider plin cu mâncarea medicilor şi a asistentelor. Mai mult decât atât, în grupul sanitar s-au găsit un dulap de lemn cu dosare şi bibliorafturi. "În sala de aşteptare a cabinetului de obstetrică-ginecologie se află amplasat vestiarul personalului, în dulapul din cabinetul de tratamente, materialele sterile de unică folosinţă nu sunt depozitate separat de cele nesterile, în dulap s-au identificat produse cu termen de valabilitate depăşit, flacoane de antiseptic, de alcool etilic şi cu soluţie injectabilă de gluconat de calciu. În sala de tratamente se află amplasat un frigider în care sunt depozitate produse alimentare", se precizează în acelaşi raport.

În secţia de Medicină Internă I, în frigider sunt amestecate medicamente şi mâncare, mobilierul este vechi, iar infirmierele se schimbă în sala de mese. "Recoltarea probelor biologice, examenul EKG şi pregătirea tratamentelor se face în cabinetul asistentelor. În cabinetul asistentelor există dulapuri metalice şi s-a constatat că în acestea se află depozitate instrumentar şi materiale sterile de unică folosinţă, medicamente, materiale sanitare, alături de produse alimentare şi alte obiecte personale. În frigiderul din cabinetul asistentelor se păstrează alături de medicamente şi produse alimentare. Mobilierul din saloane, cabinetul asistentelor, oficiul alimentar şi sala de mese este deteriorat, saltelele nu au huse de protecţie, dulapul destinat veselei pentru servirea mesei pacienţilor este deteriorat şi realizat din material lemnos care nu poate fi curăţat şi dezinfectat. În sala de mese este amplasat un dulap-vestiar destinat păstrării echipamentului utilizat de infirmierele care servesc masa pacienţilor. Schimbarea echipamentului se realizează în sala de mese. Lenjeria murdară se depozitează în grupul sanitar", se arată în raportul MS.

La dispensarul TBC şi laboratorul BK, deşeurile cu potenţial infecţios sunt aruncate la întâmplare în coşul de gunoi. Mai mult decât atât, aici s-au găsit reactivi expiraţi de 9 ani. "Nu se realizează colectarea corespunzătoare a deşeurilor cu potenţial infecţios, câteva flacoane având drept conţinut mediu de cultură suprainfectat şi, din declaraţiile personalului, erau aruncate într-o găleată de gunoi, căptuşită cu sac de polietilenă, şi nu într-un recipient destinat acestui tip de deşeu. În frigiderul cu reactivi se aflau produse cu termen de valabilitate depăşit, reactiv test expirat din 2010 şi flacoane de niacin expirate din 2013. Nu s-a făcut dovada pentru mentenaţa autoclavului", au mai constatat controlorii trimiși în primăvară de fostul ministru Sorina Pintea.

Probleme grave s-au decoperit şi la Secţia dermato-venerice. "Sala de tratamente funcţionează în cabinetul asistentelor după cum declară personalul secţiei, salonul izolator este organizat într-un spaţiu fără grup sanitar propriu, sala de operaţii funcţionează fără filtre pentru medici, fără sursă de apă sterilă şi supraaglomerată cu o masă ginecologică, 2 mese de operaţie şi o canapea de consultaţii în aceeaşi sală cu o sobă dezafectată. Saloanele sunt supraaglomerate, iar boxa pentru lenjeria murdară este amenajată în anticamera grupului sanitar al personalului, iar boxa de curăţenie în grupul sanitar al pacienţilor".

Chiar şi în cele două secţii de Chirurgie s-au găsit nereguli grave, care pot pune în pericol viaţa pacienţilor. "În secţia de Chirurgie Generală 1, examinarea pacientului şi procedurile de endoscopie digestivă se realizează într-un spaţiu supraaglomerat cu aparatură şi mobilier, fără apă sterilă necesară clătirii finale a componentelor endoscopului. Nu este organizat un cabinet de consultaţie pe secţie, sala de pansamente de pe sectorul aseptic nu poate fi utilizată pentru că aici e depozitat materialul destinat casării, precum şi o canapea şi un fotoliu de uz domestic. Cărucioarele de curăţenie, cele pentru transportul alimentelor, dar şi cele pentru pacienţi sunt depozitate pe hol, iar o parte din paturi nu au huse de protecţie".

Şi în Secţia de Chirurgie II au fost probleme. "Instrumentarul din trusele metalice sterilizate este distribuit cu ajutorul unei pense nesterile care se păstrează parţial într-un flacon de alcool sanitar. În cabinetul de tratamente s-au găsit sonde urinare expirate din 2012, respectiv 2013" se prezintă în raportul emis de Ministerul Sănătăţii.

Mai mult decât atât, nu s-a putut face dovada prin documente că există protocoale de prevenire şi limitare a infecţiilor asociate asistenţei medicale. S-a mai stabilit că personalul nu cunoaşte etape de curăţare şi dezinfecţie. Reprezentanţii Corpului de control au dat termene pentru remedierea acestor disfuncţionalităţi.

Vizualizări: 4,065

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Eveniment:

Citește și: