Concluziile Corpului de Control al Prefectului după verificările la AJPIS Gorj

În perioada 20-27 iulie 2023, Corpul de Control al Prefectului județul Gorj a efectuat o acțiune de evaluare la Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială (AJPIS) Gorj, având drept obiective verificarea activităților specifice desfășurate în domeniul evaluării, monitorizării și controlului serviciilor sociale (centrele rezidențiale destinate persoanelor vârstnice, centrele rezidențiale destinate persoanelor adulte cu dizabilități și cele destinate copiilor) în perioada 2020-2023, precum și evaluarea acțiunilor desfășurate de AJPIS pentru prevenirea erorii, fraudei, abuzului și neglijenței în domeniul protecției sociale.

Acțiunea de verificare a avut loc în baza Ordinului Prefectului județului Gorj nr.209/20.07.2023 și a vizat asigurarea că AJPIS Gorj își îndeplinește corespunzător atribuțiile prevăzute de cadrul legal în domeniul protecției sociale.

Comisia de verificare a identificat mai multe probleme și cauze care au generat atingerea parțială a obiectivelor specifice în domeniul protecției sociale. Printre acestea se numără:

-Neplanificarea și necuprinderea în planurile anuale de control a obiectivelor referitoare la încheierea contractelor de prestare servicii sociale și transmiterea acestora la serviciile de asistență socială din cadrul unităților administrativ-teritoriale de domiciliu ale beneficiarilor.


-Lipsa sesizării instituțiilor abilitate, în conformitate cu legislația specifică, în cazul constatării faptelor săvârșite cu încălcarea unor prevederi legale care exced atribuțiilor AJPIS.


-Lipsa sesizării de către inspectorii sociali a Inspectoratului pentru Situații de Urgență Gorj și Direcției de Sănătate Publică Gorj pentru aplicarea prevederilor art.24, lit. h) din Legea nr.197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale.


-Lipsa sesizării altor instituții cu competențe în domeniu pentru lipsa anchetelor sociale în baza cărora să se recomande încheierea contractelor individuale de muncă cu asistenții personali ai persoanelor cu handicap grav

.
-Neidentificarea și neaplicarea de măsuri complementare pe linia sesizării tuturor autorităților cu atribuții în domeniul protecției sociale a persoanelor vârstnice.

Comisia de verificare a formulat mai multe recomandări, printre care:

-Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială să dezvolte proceduri/metodologii de depistare și prevenire a erorilor/fraudelor/abuzului/neglijențelor în prestarea serviciilor sociale, cu accent pe activitățile de control inopinat pentru soluționarea petițiilor transmise de cetățeni sau organizații.

-Aprobarea prin Ordin al Ministrului Muncii și Solidarității Sociale a modelului de raport cu privire la rezultatele implementării planului individualizat de asistență și îngrijire conform prevederilor legale.

-Colaborarea cu instituțiile competente (Protecția Consumatorilor, Administrația Finanțelor Publice) pentru aplicarea sancțiunilor și confiscarea veniturilor din activitățile sociale nelicențiate.

-Sesizarea compartimentelor de asistență socială și autorităților tutelare pentru toate cazurile care au făcut obiectul relocării beneficiarilor.

-Dezvoltarea de proceduri operaționale pentru sesizarea altor instituții cu atribuții de control în cazurile ce implică servicii sociale nelicențiate.

Aceste recomandări au fost transmise instituțiilor competente pentru a asigura o mai bună monitorizare și implementare a legislației și standardelor referitoare la serviciile sociale în județul Gorj.
 
 

În ceea ce privește activitățile specifice desfășurate pentru depistarea și prevenirea abuzurilor, erorilor și fraudei în furnizarea serviciilor sociale, comisia de verificare a apreciat că inspecția socială din cadrul Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială (AJPIS) Gorj a acționat parțial corespunzător în cazurile celor două centre nelicențiate din municipiul Târgu Jiu și orașul Țicleni.

Printre problemele identificate a fost nesesizarea unor instituții abilitate ale statului, cum ar fi Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorului și Administrația Județeană a Finanțelor Publice Gorj, pentru a constata prestarea unui serviciu nelicențiat, care nu îndeplinește condițiile legale de a fi prestat pe teritoriul României. De asemenea, s-a constatat că AJPIS Gorj nu a dispus măsuri suplimentare care să fie complementare măsurii cu caracter obligatoriu de relocare a beneficiarilor din centrele nelicențiate, pentru a asigura aplicarea tuturor măsurilor de protecție socială stabilite de lege în beneficiul persoanelor vârstnice. Aceasta s-ar fi putut realiza prin sesizarea serviciilor publice de asistență socială și a structurilor de autoritate tutelară de la sediul beneficiarilor și a Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Gorj, în cazul în care ar fi existat indicii că aparținătorii nu și-au îndeplinit cu rea credință obligația legală de întreținere, conform reglementărilor din Codul civil.

Vizualizări: 1,088

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Administrație:

Citește și: