Concurs de alergare în Peştera Polovragi. Premii din buzunarul primarului!

Un eveniment inedit a avut loc în comuna gorjeană Polovragi. Casa legendară a lui Zamolxe s-a transformat în pistă pentru zeci de sportivi care s-au întrecut, în premieră, într-o cursă de semi-maraton în peşteră. La start s-au aliniat atât sportivi de performanţă, cât şi amatori care au vrut să-şi depăşească limitele şi să admire, totodată, cele mai frumoase obiective turistice din localitatea de sub munte pentru că ambele curse de alergare organizate, sâmbătă, s-au concentrat în jurul frumuseţilor naturale şi istorice ale zonei.

În total, 92 de tineri s-au înscris în cele două competiţii. Peste 50 au ales proba cea mai grea, cea de semi-maraton, iar ceilalţi au alergat la cros. Două trasee de 21, respectiv 12 kilometri au avut de străbătut. Cel mai dificil a fost pentru cei care au ales alergarea montană.

Surpriza i-a aşteptat la jumătatea cursei, când s-au văzut nevoiţi să alerge şi în Peştera Polovragi, chiar printre turişti. „Traseul a fost cam dificil. Pentru noi, atleţii, ar părea că a fost un antrenament mai serios. Ştiam zona, ştiam traseul şi am venit cu mari avantaje. În peşteră a fost o premieră şi pentru mine, că am venit de afară, de la lumină, şi am intrat în peşteră, unde a fost cam întuneric, dar a fost bine. Nu s-a intrat foarte mult în peşteră, a fost un pic mai răcoare. Am ieşit din peşteră şi, după doi kilometri de chei, am urcat la Crucea lui Ursache. A fost o urcare mai abruptă, dar nu am întâmpinat probleme. Am scos două ore şi şase minute, 21 de kilometri pe un traseu cu diferenţă de 1.100 de metri, un kilometru în urcare”, a spus sportivul Daniel Lupulescu, multiplu campion naţional.

Dat fiind traseul, nici nu a fost de mirare că mulţi dintre concurenţii au încheiat cursa şi cu multe zgârieturi. Au mărturisit însă că a meritat efortul, iar, în acest fel, au reuşit să vadă şi frumuseţile din zonă. „A fost puţin greu, dar foarte frumos. Am avut trasee şi mai dificile. Aici a fost cam lungă urcarea, cu multă piatră, dar ne-am descurcat. A fost abrupt şi la coborâre, şi la urcare, dar a fost un traseu frumos cu nişte peisaje de vis. În peşteră, a fost cam dificil, am şi alunecat. Am câteva zgârieturi. A fost puţin cam umed şi aproape de întoarcere, am alunecat. Tot traseul a fost super. Nu ştiam că e aşa frumos la noi. Am fost la Piatra Neamţ, la Câmpulung pe trasee montane şi aici e superb, poate chiar mai dificil decât la Piatra Neamţ”, a mărturisit sportivul Cristian Iosu.

Cursa nu a fost lipsită de pericole mai ales în peşteră, unde a fost mai frig şi alunecos. Sportivii au fost sfătuiţi să reducă viteza şi să alerge cu atenţie în caverna ce i-a fost casă regelui dacilor. “Ei au venit mai mult la un antrenament, nu la un concurs de performanţă, pentru că venim după cros. Văd că s-au mişcat bine. Este inedit traseul din toate punctele de vedere nu numai că se aleargă şi în peşteră, ci faptul că se aleargă la înălţime mare. Până la Crucea lui Ursache, între Munţii Parângului şi Munţii Căpăţânii. Sunt trasee destul de grele. E foarte plăcut însă şi faptul că sunt în peşteră acum vreo 400 de oameni care o vizitează şi văd şi sportivii care aleargă prin peşteră. Este foarte dificilă alergarea în peşteră pentru că este alunecos şi rece. Trebuie să fie foarte atenţi cum aleargă”, a spus antrenorul emerit Ion Bură.

Premii din buzunarul primarului

Autorităţile au premiat toţi concurenţii. Cei care au fost mai rapizi au primit şi premii. Primarul a fost cel care a cotizat cu bani pentru premierea tinerilor şi promite să facă tradiţie din aceste competiţii.

„Am organizat acest eveniment din dorinţa de a ne promova, de a promova sportul pentru că este neglijat total pentru că nu sunt finanţate. Nu este o mişcare politică, ci o dorinţă de a ne mişca şi a ne dezmorţi. Traseul este fostul drum de plai al vechilor ciobani, până la aşezarea dacică, după care se coboară pe vechea lăsătoare folosită înainte de deschiderea drumului forestier. Cheile Olteţului este drumul forestier deschis în anii 50-60. Apoi ajung în peşteră pe partea pietonală, uşor accesibilă şi în a doua jumătate de semi-maraton, am încercat să oferim o perspectivă asupra aşezării Polovragi pentru că se urcă la aşezarea dacică, la Crucea lui Ursache. Am încercat să prindem toate obiectivele turistice, naturale, istorice şi culturale ale localităţii în acest traseu de maraton. Am făcut rost şi de premii. 1.000 de lei sunt bani din buzunar. Au mai venit câţiva prieteni cu bani în sprijinul nostru”, a spus primarul din Polovragi, Gheorghe Epure.