Mecanicii băuţi, de vină pentru moartea lor. Gorjean printre victime!

Inspectorii Agenţiei de Investigare Feroviară Române au finalizat cercetările în cazul tragediei feroviare produse în urmă cu un an pe raza localităţii hunedorene Băniţa, soldată cu moartea a doi mecanici de tren, unul dintre ei fiind un gorjean din Jupâneşti, de 67 de ani. Raportul este devastator la adresa celor doi mecanici, aceştia purtând întreaga responsabilitate pentru cele întâmplate după ce s-au urcat la butoanele locomotivei în stare de ebrietate.

Accidentul feroviar s-a produs pe 8 aprilie anul trecut. Garnitura plecase din judeţul Olt şi transporta circa două mii de tone de thunder, un deşeu metalic. Prima observaţie pe care au făcut-o inspectorii AGIFER a fost aceea că în documente mecanicii locomotivei apăreau ca fiind verificaţi în privinţa consumului de alcool la intrarea în tură, dar nimeni nu a menţionat ora, locul şi alte amănunte cu privire la presupusa verificare. Oricum, cei doi au plecat cu garnitura în seara zilei de 7 aprilie din gara Slatina, destinaţia finală fiind la Curtici după aproape 24 de ore. Pe traseu, până la Târgu Jiu, garnitura a avut parte de mai multe verificări ale sistemului de frânare şi nimic nu arăta că ar fi vreo problemă. La Târgu Jiu ar fi trebuit detaşate 15 vagoane din componenţa garniturii feroviare, dar, dintr-o eroare, doar 14 au fost detaşate din totalul celor 30. La 10.44, garnitura a plecat din Târgu Jiu cu 16 vagoane, dintre care doar trei erau goale. Ulterior, pe traseu, în zona Pietrele Albe, garnitura a avut o oprire „neintinerarică” de 5 minute şi 24 de secunde, care a fost observată de personalul din halta Pietrele Albe, dar mecanicii nu au putut fi contactaţi prin staţia radio întrucât locomotiva se afla într-un tunel, iar semnalul era bruiat.

Garnitura ar fi trebuit să oprească apoi, în jurul orei 14.00 în gara Petroşani, dar, deşi în documente se menţionează că a staţionat 2 minute, inspectorii au constatat că, în realitate, trenul şi-a continuat deplasarea fără nicio pauză. Câteva minute mai târziu, garnitura ajungea la Băniţa, iar personalul feroviar primea apeluri disperate din partea mecanicilor de a li se asigura cale liberă pentru că nu mai puteau să oprească locomotiva.

Băuţi, obosiţi şi fără frâne

Când au ajuns la faţa locului, echipele de salvatori au găsit un dezastru, traficul feroviar fiind blocat apoi circa o săptămână pentru a putea fi refăcută calea ferată. Pagubele au fost estimate de inspectorii AGIFER la peste 951.000 de lei şi peste 321.000 de euro, fără TVA. Cum s-a ajuns la aşa ceva? Anchetatorii au descoperit o serie de erori umane produse începând cu gara Târgu Jiu până la locul nenorocirii, însă vina principală pare să le aparţină mecanicilor. „Comisia de investigare a stabilit că accidentul feroviar grav s-a produs ca urmare a unor erori umane, erori favorizate de starea fizică a personalului de locomotivă care era afectată de: consumul de băuturi alcoolice în timpul desfăşurării activităţii; oboseala acumulată în intervalul de timp cuprins între plecarea de la domiciliu şi momentul producerii accidentului, oboseală manifestată, în cazul mecanicului de locomotivă, pe fondul vârstei de 67 de ani”, arată AGIFER.

Inspectorii au constatat că în momentul producerii tragediei, garnitura rula cu 92 km/h, deşi avea o restricţie de 40 km/h. Mecanicii rămăseseră fără frâne după ce un robinet de la sistemul de frânare rămăsese în poziţia închis.

Cercetările în acest caz vor fi continuate de acum încolo de procurori, care au deschisă o anchetă penală pentru a clarifica împrejurările în care s-a produs nenorocirea şi cine poartă responsabilitatea.

Vizualizări: 2,093

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Justiție:

Citește și: