Ziua de 15 Septembrie in istorie

In 1774 a început prima domnie a lui Alexandru Ipsilanti în Muntenia (1774-1782).

In 1895 a avut loc inaugurarea podului peste Dunare, la Cernavoda; la festivități a participat si Majestatea Sa Regele Carol I. Proiectat și construit de inginerul Anghel Saligny, era la acea vreme cel mai lung pod din Europa continentală și al treilea pod din lume (4.088 m).

In 1937 a avut loc prima acțiune de reciclare din Romania organizata cu scopul de recuperare si refolosire a unor materiale. Initiațiva a fost a conducătorului Miscării Legionare, incepe “Bătalia fierului vechi”.

Podul peste Dunăre de la Cernavodă sau Podul Regele Carol I

Până la 14 septembrie 1895, apele Dunării au izolat Dobrogea de regatul României. Singura cale de acces către proaspăta provincie revenită la vechile teritorii în urma Războiului de Independență era cu bacul sau cu vaporul, care acostau la Cernavodă. Lucrările pentru constructia podului au debutat în 1890  pentru a asigura legătura feroviară între București și Constanța, si s-au finaluzat 5 ani mai tarziu.

Podul de peste Dunăre are o deschidere centrală de 190 metri și alte 4 deschideri de 140 metri, alături de un viaduct cu 15 deschideri de 60 metri. Podul se află la 30 m peste nivelul apelor mari ale Dunării pentru a permite trecerea vaselor cu cele mai mari catarge. Podul peste Borcea cuprinde 3 deschideri de câte 140 metri și un viaduct cu 11 deschideri a 50 metri. În Insula Borcea, care în acea vreme constituia o baltă, pe care o traversa un tronson de 14 km al căii ferate, s-a mai realizat un viaduct de 34 deschideri a 42 metri.

Cu rampele de acces, cei 4087,95 metri de poduri formau, la acea vreme, cel mai lung complex de poduri construit în România și al treilea ca lungime din lume. Deschiderea centrală de 190 m era cea mai mare din Europa continentală.

Costul total al tronsonului de linie ferată Fetești-Cernavodă, inclusiv liniile de cale ferată și stațiile, a fost de 35 milioane lei aur.

Podul de la Cernavodă, dublat astăzi de un sistem de poduri combinate, rămâne cel mai important simbol al ingineriei românești din perioada de început. Pe parcursul celor două războaie mondiale complexul feroviar construit de Anghel Saligny a fost distrus parțial de bombardamentele aeriene, dar ulterior a fost refăcut.

Vizualizări: 900

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Oameni, locuri, povești:

Citește și: