Compot fără zahăr şi fără conservanţi

Vara e vremea fructelor şi a compoturilor de toate felurile şi, fie că le faceţi pentru consum imediat sau pentru a fi păstrate pe timpul iernii, compoturile se pot face şi fără conservanţi, dar chiar şi fără zahăr pentru diabetici sau aceia care au ales să evite consumul de zahăr.

1.   Compot pentru consum imediat

Compotul este simplu de realizat iar dacă este făcut pentru consum imediat, fără sterilizare, trebuie ţinut la frigider. Se spală bine fructele, se pun într-o oală şi se acoperă cu apă plată sau de izvor, iar amestecul se fierbe între 15 şi 20 de minute, în funcţie de mărimea fructelor. Imediat ce s-a răcit, compotul se pune în frigider. În lipsa pasteurizării (conservării), există riscul ca fructele să fermenteze dacă este ţinut la căldură. Ideal ar fi ca acest preparat să fie consumat ca atare, fără adaos de zahăr sau de îndulcitori. Dacă alegeţi fructe dulci şi bine coapte, compotul nu trebuie îndulcit dar totuşi, pentru persoanele care îl preferă puţin mai dulce, există două tipuri de îndulcitori „sănătoşi”, steviozida sau xilitolul.

2.   Compot pentru iarnă realizat prin pasteurizare fracţionată

Pentru că în această perioadă fructele se găsesc din abundenţă şi, în plus, sunt accesibile ca preţ, se pot prepara şi compoturi pentru anotimpul rece. Procesul de conservare în acest caz trebuie să dureze trei zile. Prin simpla fierbere, formele sporulate ale microbilor, responsabile de fermentaţie, nu se distrug şi compotul va fermenta după numai câteva zile. De aceea, compoturile care se conservă pe timp îndelungat trebuie să fie supuse procesului de pasteurizare fracţionată. Astfel, timp de trei zile, compotul se fierbe zilnic, între o jumătate de oră şi o oră, în funcţie de mărimea fructelor. După fiecare sesiune de fierbere, borcanele cu compot vor fi lăsate să se răcească în apa în care au fiert.

Obiceiul gospodinelor de a adăuga aspirină în conserve este greşit, atenţionează nutriţioniştii pentru că, în anumite cazuri, acidul salicilic din compot creşte riscul de hemoragie. Fructele, de altfel, conţin în mod natural acid salicilic.

Vizualizări: 1,508

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Bucătărie:

Citește și: