Conducere duală şi mai puţini şefi în Electra

Viitoarea conducere a Electra lucrează de zor la organigrama companiei, în ciuda blocajului iscat în privinţa constituirii acesteia. Ceea ce se ştie până acum este că sucursalele din Electra nu vor avea personalitate juridică, iar numărul de şefi va fi cu 25% mai mic decât este în actualele companii. Mai mult, Fondul Proprietatea cere un sistem de conducere dualist, puţin practicat până acum în România şi deloc în companiile miniere şi energetice care compun Electra.

În Legea societăţilor comerciale sunt prevăzute două sisteme de conducere. Sistemul unitar, care este o practică generalizată în România şi care în prezent se aplică la SNLO şi complexurile energetice, în care conducerea aparţine unui consiliu de administraţie şi unui director general. În sistemul dualist, conducerea aparţine consiliului de supraveghere şi directoratului, care poate fi compus din unul sau mai mulţi membri, întotdeauna în număr impar.

Fondul Proprietatea a cerut menţionarea în actul constitutiv al Electra al sistemului dual de conducere. În acest caz, directoratul Electra ar urma să fie compus din cinci membri, alţi cinci formând consiliul de supraveghere. Cei care au fost implicaţi în realizarea proiectului Electra din partea Ministerului Economiei susţin că sistemul dualist aproape că nu a fost practicat în România, iar în sistemul minier şi energetic deloc, astfel că propun o variantă mixtă, în care imediat după constituire să se funcţioneze şase luni – un an în sistemul unitar, perioadă în care să se pregătească şi trecerea la sistemul dualist.

Directorii de sucursale au atribuţii limitate

Sucursalele Electra nu vor avea personalitate juridică, iar competenţele directorilor vor fi limitate, stabilite prin regulamentele interioare. Competenţele vor fi distribuite între aparatul central şi sucursale. La aparatul central va rămâne în totalitate atribuţia de vânzare de energie. În ceea ce priveşte contractele de achiziţii, se vor negocia şi semna la nivelul aparatului central toate achiziţiile importante.

Este de aşteptat ca la nivelul Electra să se negocieze achiziţiile privind programele mari de investiţii şi unele achiziţii care se regăsesc la mai multe sucursale şi cu o valoare peste 10 milioane de euro. La nivelul sucursalelor, vor fi doar achiziţii care nu depăşesc un anumit plafon.

Mai puţine scaune de director

În noua organigramă a Electra apar mai puţini şefi la nivelul sucursalelor, pentru că o parte din atribuţii vor fi realizate la nivelul aparatului central.

De exemplu, funcţia de personal va fi realizată în principal la nivel central, unde se va negocia contractul colectiv de muncă prin care se stabilesc drepturile salariale ale tuturor salariaţilor din toate sucursalele şi de asemenea unde vor fi realizate programele unitare de evidenţă a timpului de muncă şi de calcul al salariilor. În aceste condiţii, este de aşteptat la ca la nivelul sucursalelor, nivelul maxim al postului care coordonează funcţia de personal să fie de şef de serviciu. Situaţii similare pot apărea şi în cazul altor domenii de activitate de la sucursale, astfel că cu certitudine numărul funcţiilor de conducere va fi redus cu cel puţin 25%.

PATRU SUCURSALE

Patru din cele nouă sucursale ale Electra vor avea sediul în Gorj. Este vorba de sucursalele minieră, termo Rovinari, termo Turceni şi hidro Târgu Jiu.

Vizualizări: 66

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Administrație:

Citește și: