Dosarul Transalpina, trimis în judecată

Direcția Națională Anticorupție a finalizat încă o anchetă ce îi vizează pe șefii de la Drumurile Naționale, acesta fiind al doilea dosar în care directori de la Regionala de Drumuri și Poduri Craiova sunt trimiși în judecată pentru că l-ar fi favorizat pe omul de afaceri Nelu Iordache la lucrările de modernizare a Transalpinei.

Lista celor trimiși în judecată și acuzați de săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu cu consecințe deosebit de grave dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit este deschisă de șeful Regionalei de la Craiova, Adrian Lumezeanu. Îl urmează îndeaproape Doina Ilie, director economic, și Mihaela Delia Nedelcu, șefa Serviciului Organizare și Derulare Achiziții. Lista este completată de consilierul juridic Emil Ion Pană și de responsabilul cu efectuarea controlului financiar preventiv, Florina Iovan. În dosar a fost trimis în judecată și afaceristul Nelu Iordache, implicat în mai multe anchete penale.
Anchetatorii susțin că șefii de la Drumurile Naționale ar fi acceptat o clauză în contractul pe care l-au încheiat cu Romstrade, firma lui Iordache, clauză care a generat un prejudiciu uriaș Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România. Pentru cine se întreabă de ce nu e gata Transalpina nici în ziua de azi răspunsul dintotdeauna al drumarilor a fost că lipsa banilor a dus la stagnarea lucrărilor. Ancheta celor de la DNA arată însă că banii nu au fost, de fapt, bine gospodăriți.

Prejudiciu de zece milioane de euro
„Inculpații Lumezeanu Adrian, Ilie Doina, Nedelcu Delia Mihaela și Pană Emil Ion, în calitățile menționate mai sus, cu încălcarea prevederilor legale privind achizițiile publice, au semnat cu o societate reprezentată de inculpatul Iordache Nelu, un contract privind modernizarea DN 67C Bengești – Sebeș pe o porțiune de 148 km (Transalpina), la data de 5 septembrie 2008. Viza de control financiar preventiv pentru acest contract a fost acordată de inculpata Iovan Florina. În cuprinsul documentului a fost introdusă o clauza diferită de prevederile documentației de atribuire, potrivit căreia plata lucrărilor de către C.N.A.D.N.R se va face prin emiterea de bilete la ordin în euro plătibile în lei la cursul BNR euro/leu valabil la data plății. Această clauză a fost introdusă la solicitarea omului de afaceri care a și condiționat semnarea contractului de introducerea acestei modificări”, arată DNA.
Procurorii anticorupție susțin că zeci de milioane de lei au ajuns în conturile lui Iordache în mod ilegal, culmea fiind că, până acum CNADNR nu s-a constituit parte civilă pentru a-și recupera paguba. „În perioada 2008-2012, pentru facturile emise, firma omului de afaceri a primit un număr de 48 de bilete la ordin care, ulterior, au fost vândute către mai multe instituții de credit. În urma acestui demers infracțional a fost cauzat C.N.A.D.N.R. un prejudiciu în sumă de 45.798.769 lei, reprezentând echivalentul diferenței de curs valutar dintre momentul emiterii unui număr de 48 de bilete la ordin în euro și momentul plății lor în lei. În același timp a fost obținut un folos patrimonial pentru firma reprezentată de inculpatul Iordache Nelu, constând atât în transferul riscului valutar din sarcina acestuia în sarcina C.N.A.D.N.R., cât și în obținerea unui preț mai bun pentru biletele la ordin vândute decât ar fi obținut dacă ar fi fost emise în lei”, menționează DNA.

Încă un prejudiciu
Ancheta de acum este a doua care vizează modul în care Romstrade a lucrat la Transalpina și a folosit banii de acolo. Cu mai bine de doi ani în urmă mai mulți șefi din Regionala de Drumuri și Poduri Craiova au fost trimiși în judecată împreună cu Iordache și firma lui pentru că ar fi păgubit CNADNR cu aproape 23 de milioane de lei. DNA a reușit să recupereze atunci prejudiciul, comunicând că șefii de la Drumurile Naționale decontau lucrări care nu erau efectuate. La un moment dat au aflat că urmează o investigație a procurorilor și au încercat din răsputeri să execute lucrările care fuseseră plătite și nefăcute, chiar și așa șoseaua rămânând un șantier ani buni și chiar și în prezent.
„Din probele administrate în cauză a rezultat că în perioada august 2009 – iunie 2010, Dina Ion şi Tudor Marin, diriginţi de şantier, Panduru Luchian Toma, responsabil cu derularea contractului, Radu Mihai Adrian, şef departament, Radu Ştefan, şef birou, Şerban Constantin şi Brânaru Ştefan, directori, toţi angajaţi ai D.R.D.P. Craiova, au certificat/vizat, în vederea decontării, situaţii de lucrări fictive/neexecutate şi materiale care figurau că au fost achiziţionate, încălcându-şi astfel atribuţiile şi sarcinile de serviciu. (…)Pentru aprobarea la plată a lucrărilor neefectuate şi a materialelor de construcţie inexistente, în cursul derulării contractului menţionat, Iordache Nelu, în calitate de administrator la S.C. ROMSTRADE S.R.L., l-a determinat pe Mircea Nicolae Dorel, director la Departamentul Analize – Decontări al societății să întocmească în fals următoarele acte:
- două situaţii de lucrări prin care s-a atestat în mod nereal că S.C. ROMSTRADE S.R.L. ar fi executat lucrări la trei poduri ( la kilometrul 13, respectiv 121, respectiv 122), valoarea totală confirmată şi neexecutată fiind de 1.750.962 lei. - o situaţie de lucrări în care a inclus aprovizionarea cu materiale de construcţii în valoare de 17.034.324,75 lei, documente pe care le-a depus la sediul D.R.D.P. Craiova în vederea decontării mai multor facturi cu lucrări neexecutate şi materiale achiziţionate. - mai multe situaţii de lucrări prin care s-a atestat, în mod nereal, că S.C. ROMSTRADE S.R.L. ar fi executat lucrări constând în „doborârea copacilor cu diametre mai mari de 40 cm” şi „scoaterea rădăcinilor şi a buturugilor cu diametre mai mari de 40 cm”, valoarea totală a plăţilor nelegale efectuate de D.R.D.P. Craiova fiind de 4.063.978,44 lei”, arăta DNA la momentul finalizării anchetei respective.

Vizualizări: 301

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Justiție:

Citește și: