Instituția furtului din școala est-europeană și Victor Ponții altora

De ce fură oamenii bani, despre asta am tot vorbit. Dar furtul intelectual este o chestiune ceva mai delicată. De ce furăm idei? De ce politicienilor nu le ajunge să fure bani și atât, simțind nevoia să fure și doctorate, cărți, texte, personalități întregi? Un specialist în educație insinuează, într-un articol din The Washington Post, că de vinăesteo ”cultură a trișatului” pe care se bazează sistemul educațional din Europa de Est.

Punctul de plecare al MonikăiNalepaestediscursulMelaniei Trump (soțiacandidatului republican la președinție), al căreidiscurs de luni a fostcopiatunu la unudupăcelținut de Michelle Obama în 2008, pecând Michelle se aflaînaceeașipostură cu a Melaniei: aspira la funcțianeoficială de „Prima Doamnă” a SUA. Ca și Ponta, Melania Trump a ziscă n-a furat. Dar, ca și la Ponta, săregăseștiaceleașiideispuse cu aceleașicuvintepuseînaceeașiordineîndouălocuridiferite, apăiastadeja nu maipoate fi coincidență. Doarfurt.

Iarsemnatarularticolului din WP spuneașa: ”specialiștiiînplagiateșifurtintelectualasociazăincidența mare a cazurilorîn Europa de Est cu stilulacestora de a învăța. Învățareaprinmemorare, maidegrabădecâtprintr-o dezbatere a ideilorși o perspectivăcritică, personală, asupraacestora. Din moment cememorareaunortextescrise de alțiiestebalanța cu care se judecăperformanțaacademică, studențiivoraveatendința de a rețineși a repetamereutextesauideipe care le-au auzitdeja.”

Este vorbadespremoștenireacomunismuluiși „materiile” sale principale, materiiimpuse de stat și care promovaudoctrinarespectivă, deci care nu puteau fi supuseniciuneidezbatericritice, deoareceastaar fi atrasatențiaSecuritățiiși a autorităților.

Încontinuareatextului, autoarea (poloneză la origini) dăexemplulpropriu, cel al examenului de admitere la Universitatea din Varșovia. Vorbeștedesprecopiatînmasă la examenulrespectiv.Suntconvinscăavem cu toții o astfel de poveste.

Am șieuunapersonală, de la bacalaureat. La noi, în 2004, înainte de cameresaufiguri, s-a copiatperupte, cu acordulprofesorilor, cu cărțile la vederepebănci. Cred că am fostsingurul din toatăsala care nu a copiatcomentariul ”aferent” la subiectul de la limbaromână. L-am făcut din cap.Știam perfect subiectul, citisemcartea (din proprieinițiativă, cu mare plăcere) de douăori.Și cred cămăpricepdestul de bine să-mi dau cu părerea la texteînlimbaromână.E dreptcă nu mai bine ca George Călinescu.Oamenii au copiat din d’alde George Călinescu. Rezultatul? Eu am luat 8,50, toți ceilalți au luat note peste 9, majoritatea peste 9,50. Asta în condițiile în care mie îmi punea profesoara de română 10 cam din oficiu pentru că (ea însăși avea să mărturisească ulterior) aveam un mod de-a o intimida și nu se simțea deloc comod să mă ”asculte”. Ei bine, n-am incomodat pe nimeni din comisie și am luat printre cele mai mici note din liceu la o materie la care mă pricepeam, poate, cel mai bine.

Dar e ok. Victor Ponții din liceu au luat 10. De altfel, am convingerea că Ponta însuși a avut medie foarte bună la bac. Doar de asta și-a dat băiatul și doctoratul...

Vizualizări: 364

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Editorial:

Citește și: