O larvă care consumă plastic ar putea salva mediul

Larvele unei specii comune de molii, care sunt capabile să devoreze polietilena, unul dintre cele mai rezistente materiale plastice, folosit în fabricarea multor ambalaje, oferă perspectiva unei biodegradări rapide a acestui agent poluator care se acumulează în cantităţi îngrijorătoare în mediul înconjurător, în special în oceane.

”Deşeurile din plastic reprezintă o problemă mondială pentru mediul înconjurător, mai ales polietilena, deosebit de rezistentă şi care este dificil de degradat pe cale naturală”, a explicat Federica Bertocchini, o cercetătoare de la Centrul spaniol pentru cercetări naţionale (CSIC), autoarea descoperirii acestei larve a Moliei mari a cerii (Galleria mellonella), un fluture foarte răspândit.

În fiecare an, circa 80 de milioane de tone de polietilenă sunt produse în lume, au precizat cercetătorii spanioli, al căror studiu a fost publicat luni în revista americană Current Biology.

Această larvă, crescută în scopuri comericale, în număr mare, pentru a servi ca momeală de pescuit, este în starea sa naturală un parazit al stupilor, infiltrându-se în ceara de albine, peste tot în Europa.

Federica Bertocchini, care este şi apicultor amator, a observat că pungile din plastic în care depozita ceara stupilor infectaţi de acest parazit erau foarte repede perforate de larvele de Galleria mellonella.

În cadrul unui experiment realizat cu o pungă achiziţionată dintr-un supermarket din Marea Britanie, în care au fost introduse 100 de larve, cercetătoarea a observat că punga din plastic a fost distrusă în mai puţin de o oră.

Găurile începeau să apară după doar 40 de minute, iar după 12 ore, masa pungii din plastic era redusă cu 92 de miligrame, ceea ce reprezintă o cantitate considerabilă, au explicat oamenii de ştiinţă.

Cercetătorii spanioli au spus că această rată de degradare este ”extrem de rapidă” în comparaţie cu alte descoperiri recente, precum aceea a unei bacterii, în 2016, care poate la rândul ei să degradeze anumite mase plastice, însă cu un ritm de doar 0,13 miligrame pe zi.

Autorii noii descoperiri cred că larva Moliei mari a cerii nu mănâncă doar plasticul, ci îl şi transformă, descompunându-l din punct de vedere chimic, cu ajutorul unei substanţe pe care o produce la nivelul glandelor salivare. (A.A.)