Propunerile aberante din noul Cod Rutier îi deranjează pe liberali

Liberalii gorjeni s-au revoltat împotriva noilor modificări ale Codului Rutier promovate de ministrul Afacerilor Interne, care este tot liberal. În cadrul şedinţei Biroului Politic Naţional care a avut loc la sfârşitul săptămânii trecute, şeful PNL Gorj a cerut organizarea de dezbateri publice în teritoriu, date fiind pedepsele drastice care ar putea fi aplicate şoferilor ce încalcă regulile de circulaţie. Dian Popescu vrea sancţiuni graduale în funcţie de gravitatea faptelor. Acesta crede că cea mai aberantă este propunerea legislativă ce prevede 16.000 de lei şi suspendarea permisului pentru doi ani în condiţiile în care treci pe roşu. Dian Popescu spune că, de multe ori, în oraşele mari şoferii sunt prinşi în intersecţie la schimbarea semaforului din cauza aglomeraţiei. Nici ideea de a se suspenda permiselor celor care nu plătesc amenzile de circulaţie în 30 de zile nu este văzută cu ochi buni de liberali. 

Senatorul Dian Popescu vrea să organizeze dezbateri publice în judeţul Gorj pe marginea propunerilor de modificare a Codului Rutier, promovate de Ministerul Afacerilor Interne. Liberalul gorjean consideră că pedepsele ce ar putea fi aplicate şoferilor care încalcă legea sunt prea drastice şi ar trebui aplicate gradual. „Vreau să se organizeze dezbateri publice în teritoriu pe tema propunerilor de modificare a Codului Rutier. Voi organiza întâlniri cu reprezentanţii firmelor transportatoare şi cu şoferii din judeţul Gorj. Mă interesează părerea cetăţenilor care participă la trafic pentru a o prezenta în Parlament. Nu vreau să facem o lege de dragul de a face legi, iar apoi să o dăm jos. Nu pot lăsa să treacă această lege care va efecte psihologice asupra şoferilor. Aceştia nu vor mai fi atenţi la trafic şi vor sta cu ochii pe kilometraj pentru a nu depăşi viteza de frică să nu rămână fără permis pentru 3 ani. Câţi turişti vor mai veni în România dacă vor şti că rămân fără permis pentru depăşirea vitezei? Sunt turişti din ţările mari, de exemplu din Austria, care sunt învăţaţi cu un anumit trafic” spune Dian Popescu.

Amenzile de circulaţie merg până la circa 3600 de euro

Proiectul de lege introduce pedepse care pot ajunge până la suspendarea carnetului pentru 4 ani şi amenzi maxime de 16.000 de lei, aproximativ 3600 de euro. Ba mai mult, şoferii care nu fac dovada că şi-au plătit amenzile de la Poliţia Rutieră în termen de 30 de zile de la data comunicării procesului verbal, se vor alege direct cu suspendarea permisului de conducere. O altă schimbare importantă este modificarea limitei de viteză la care şoferii rămân fără carnet de conducere. Astfel, aceasta scade faţă de cea actuală care este de peste 50 km/h: la depăşirea cu 31-40 de kilometri la oră a limitei de viteză, carnetul este suspendat pentru o lună, iar pentru depăşirea cu 41-50 km/h, carnetul este suspendat două luni. Depăşirea vitezei regulamentare cu 51-60 km/h se pedepseşte cu suspendarea carnetului pe 3 luni şi amendă de la 720 de lei la 1.600 de lei. Pedepsele pentru nepurtarea centurii de siguranţă şi a căştii de protecţie, la motociclişti şi mopedişti, vor creşte de la amenzi de 160-240 de lei în prezent, la 720-1.600 de lei. Punctele de penalizare pentru această sancţiune vor fi de asemenea majorate, de la 2 la 6. Şoferii vor fi de asemenea traşi la răspundere şi pentru copiii care îi însoţesc în maşini şi nu poartă centura de siguranţă sau echipamentele omologate.

Dacă treci pe roşu rămâi fără permis

Şoferii care trec pe culoarea roşie a semaforului vor fi sancţionaţi cu suspendarea permisului auto pe o perioadă de 2 ani şi o amendă cuprinsă între 10.000 de lei şi 16.000 de lei. Şoferii care trec pe roşu şi provoacă un accident de circulaţie din care rezultă avarierea altui vehicul sau pagube materiale vor fi sancţionaţi cu suspendarea permisului pentru 3 ani şi amendă de 10.000-16.000 de lei. Şoferii care nu respectă regulile la trecerea căii ferate vor fi sancţionaţi cu suspendarea permisului pe 3 ani şi amendă de 10.000-16.000 de lei. Şoferii care conduc sub influenţa băuturilor alcoolice, dacă alcoolemia se află sub limita penală de 0,8, se aleg cu permisul suspendat 3 ani şi amendă între 10.000 şi 16.000 de lei. Dacă în urma acestei fapte are loc şi un accident de circulaţie, atunci şoferul se alege cu permisul suspendat 4 ani şi o amendă similară. Şoferii care conduc un autovehicul pe contrasens, pe autostradă, primesc amendă între 10.000 şi 16.000 de lei şi au permisul suspendat 3 ani. De asemenea, cei care îşi cumpără maşini second-hand nu le vor mai putea conduce până nu transcriu dreptul de proprietate în evidenţele oficiale, pe numele lor. Autorităţile vor să introducă suspendarea înmatriculării vehiculului şi reţinerea certificatului de înmatriculare şi a plăcuţelor, până când noii proprietari îşi trec maşina pe numele lor, în mod oficial.

Liberalii vor să se pună accent pe prevenţie

Proiectul de lege mai prevede ca operatorul de cale ferată să instaleze mijloace de constatare a abaterilor de la Codul de Rutier, la trecerile la nivel cu calea ferată, precum şi obligaţia acestuia să semnaleze Poliţiei Rutiere astfel de abateri. Liberalul Dian Popescu e de părere că ar trebui să se pună accentul mai mult pe prevenţie şi nu pe sancţiuni. „Nu poţi să impui CFR-ului să-şi monteze camere video la trecerile de cale ferată, iar imaginile să le folosească Poliţia Rutieră. Trebuie să punem accent pe prevenţie şi nu pe sancţiuni. Cu banii respectivi CFR-ul ar putea să-şi monteze bariere automate”, a declarat Dian Popescu.

Şi Mădălina Ciolocoi crede că ar trebui insistat mai mult pe prevenţia accidentelor rutiere. „Sunt de acord cu aceste dezbateri publice, cu condiţia ca din Gorj să plece nişte concluzii clare către Bucureşti. Mă îngrijorează numărul mare de accidente rutiere soldate cu victime. Dacă prevenţia ar fi mai susţinută şi s-ar lua măsuri pentru supravegherea traficul, chiar şi pe actualul Cod Rutier, cu siguranţă numărul accidentelor s-ar reduce”, spune Mădălina Ciolocoi.

Vizualizări: 119

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Politică:

Citește și: