ADN din ochii bufniţelor, folosit pentru vederea nocturnă

Un ADN special din ochii bufnițelor a fost cercetat pentru a se afla mai multe despre vederea nocturnă. Folosit recent într-un studiu, acesta a arătat că poate funcționa ca o super-lentilă pentru vederea pe timp de noapte.

Bufnițele se numără printre prădătorii aviari rari care își prind prada în timpul nopții, iar noi cercetări sugerează că există ceva special privind modul în care moleculele din ADN-ul ochilor acestor păsări sunt împachetate, astfel oferindu-le o vedere puternică în întuneric. Prin intermediul procesului de selecție naturală, noul studiu a arătat că ADN-ul din celulele retinale ale bufnițelor poate fi asamblat în așa fel încât să acționeze asemenea unei lentile sau a unui amplificator de vedere, astfel îmbunătățind vederea pe timpul nopții.

Trăsătura neobișnuită nu a mai fost văzută la păsări, ceea ce indică faptul că bufnițele au fost singurele pe această cale evoluționară, cel puțin în rândul păsărilor. Majoritatea păsărilor sunt diurne, la fel ca și oamenii, fiind mai active în timpul zilei și dormind pe timpul nopții.

Cercetătorii au analizat genomurile a 20 de specii diferite de păsări, inclusiv 11 bufnițe, astfel identificând unde a avut loc selecția pozitivă, adică unde au fost păstrate mutațiile benefice de-a lungul a mai multor generații. După cum era de așteptat, multe s-au întâmplat în zonele percepției senzoriale, motiv pentru care bufnițele pot auzi și vedea atât de bine.