Băncile, amendate de Protecţia Consumatorului Gorj

Au fost sancţionate pentru neregulile constatate în contractele de creditare. Este vorba despre mai multe bănci care au fost amendate în acest an de Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Gorj cu 32.000 lei. Nu numai că au fost amendate, dar băncile în cauză au fost nevoite să restituie persoanelor prejudiciate banii cuveniţi.

De la începutul anului CJPC Gorj a avut de-a face cu o serie de reclamaţii venite din partea consumatorilor asupra băncilor, care au vizat calculul nejustificat al penalităţilor, rambursarea anticipată, proasta funcţionare a ATM-urilor, modificarea dobânzilor sau comisioanele noi introduse. În acest sens au fost depuse la sediul CJPC Gorj 19 sesizări, patru dintre acestea fiind însă nefondate. În urma controalelor la bănci au fost aplicate patru amenzi în valoare de 32.000 lei. Mihaela Răducan, şefa CJPC Gorj spune că în urma unei reclamaţii primite s-a reuşit restituirea unei sume de 12.000 euro din partea unei bănci care nu a operat în cont o rambursare anticipată. „Am reuşit o restituire de aproximativ 12.000 euro pentru o persoană care a făcut o rambursare anticipată, dar nu s-au făcut operaţiile bancare. Persoana respectivă a încheiat un contract de credit cu o bancă. Acesta a făcut o refinanţare, iar banca unde a avut creditul nu a operat închiderea contului”, spune Mihaela Răducan. Persoana în cauză a observat abia după un an de zile că nu i se închisese contul, banca nu făcuse operaţia de rambursare anticipată, iar acesta figura cu două credite.

Sancţionate pentru că nu răspund clienţilor

Banca a fost sancţionată, iar consumatorul nu a primit sancţiuni suplimentare. „De asemenea, tot în  urma sesizărilor primite am obţinut o restituire de 1.100 lei pentru calcul nejustificat al penalităţilor sau pentru nefuncţionalitatea ATM-urilor. Am mai sancţionat bănci pentru faptul că nu emit răspunsuri către clienţii lor. Banca este obligată să răspundă în termen de 15 zile la plângeri. În caz contrar, le putem sancţiona pentru că nu oferă răspunsuri oamenilor prin care să-şi justifice operaţiunile efectuate”, menţionează Mihaela Răducan. În aceste cazuri, amenzile aplicate pot ajunge până la 10.000 lei.

Pentru a nu cădea în capcanele întinse de bănci, consumatorii sunt sfătuiţi

să verifice Dobânda Anuală Efectivă (DAE) şi să depună cereri pentru închiderea conturilor. „Consumatorii trebie să verifice DAE, care include toate costurile, pentru că în toate contractele există comision de administrare, de gestiune, de mentenanţă, de risc sau de rambursare anticipată. La terminarea contractului toţi consumatorii trebuie să ştie că trebuie să facă o cerere de închidere a contului curent. Astfel trebuie să se asigure că nu mai există obligaţii financiare care să conducă la introducerea şi înregistrarea la biroul de credit pentru datorii neplătite”, explică Mihaela Răducan.

DREPTURI

Reprezentanţii CJPC Gorj spun că speră ca prin noul proiect de lege propus spre adoptare de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor să fie câştigate două drepturi importante în lupta cu băncile. „Unul dintre drepturi să permită consumatorilor să se retragă din contractul de credit fără a invoca niciun motiv în termen de 14 zile de la încheierea contractului, fără a fi penalizat”, menţionează Mihaela Răducan. Al doilea drept pentru care reprezentanţii Protecţiei Consumatorilor luptă este acela prin care să se permită rambursarea anticipată a creditului în orice moment, cu o compensaţie echitabilă şi justificată ca valoare. „Comisionul de rambursare anticipată ajunge şi la 5% din valoarea creditului. Autoritatea încearcă un procent de 1%, care să se aplice şi la creditele care sunt deja în derulare”, mai adaugă Mihaela Răducan, şefa CJPC Gorj.

Vizualizări: 130

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Comunitate:

Citește și: