Campanie în veste de gunoieri. Efectele legii electorale!

Politicienii care candidează la alegerile locale din 2016 sunt absolut bulversaţi de legislaţia care reglementează finanţarea campaniei. Legile făcute tot de ei, politicienii, i-au descumpănit complet, acesta fiind de fapt motivul pentru care nici nu se vede că a început campania. Nu doar finanţarea ridică probleme, ci şi interdicţiile. Liberalii din Târgu Jiu, de exemplu, au mers în campanie în cartierul Preajba cu veste de care poartă de obicei gunoierii şi drumarii care lucrează noaptea, din acelea cu dungi reflectorizante, pentru că legea nu permite echiparea staffului de campanie. Pesediştii au purtat haine roşii, fiecare ce a avut pe acasă.

Campania electorală a început teoretic de câteva zile, dar şefii partidelor încă mai citesc legile, pentru a nu călca strâmb. Este prima campanie electorală din ultimele decenii în care nici candidaţii, nici staff-urile de campanie nu au purtat ţinute personalizate, temându-se că astfel încalcă legea.
Liberalii gorjeni care au mers în week-end în campanie electorală la Târgu Jiu au purtat veste galbene, cu dungi reflectorizante, aşa cum vedem de obicei la drumarii care lucrează noaptea sau la angajaţii de la salubritate. Noile legi electorale interzic candidaţilor să distribuie tricouri, geci, şepci şi alte asemenea, dar nu este clar dacă sfaff-ul de campanie le poate purta. Robert Turcescu, candidatul PMP la Primăria Bucureşti, a cerut precizări în acest sens. PMP a cerut AEP să explice ''dacă staff-ul de campanie care însoţeşte candidatul la întâlnirea cu alegătorii are voie să fie branduit cu însemnele partidului şi ale candidatului''.
Problemele au apărut după ce statul şi-a asumat finanţarea campaniei electorale, concomitent interzicând candidaţilor să facă alte cheltuieli în afara banilor alocaţi de stat. Mai mult, legea interzice sponsorizarea campaniei electorale, astfel încât un simpatizant al unui candidat nu îşi poate face pe cheltuiala lui un tricou cu „Votaţi candidatul X”. Un candidat care acceptă astfel de sponsorizări riscă amenzi între 15.000 şi 50.000 de lei.

Ce este interzis
Aproape toate mijloacele de publicitate sunt interzise în această campanie. Competitorii electorali nu îşi pot face bannere stradale şi nici acele mash-uri imense din anii trecuţi. Dar, nu pot nici măcar să apeleze la serviciile panourilor luminoase din intersecţii.
În campania electorală pentru alegerile locale sunt interzise următoarele forme de publicitate electorală: bannere, mesh-uri, panouri publicitare mobile, steaguri publicitare, ecrane publicitare, panouri publicitare fixe sau mobile, publicitate luminoasă, publicitate pe vehicule, vehiculele inscripţionate cu sloganuri de campanie, vehiculele care difuzează materiale audio, spectacole, serbări, focuri de artificii etc.
De asemenea, candidaţilor le este interzisă achiziţionarea, oferirea, distribuirea sau darea, în mod direct sau indirect, a pixurilor, a cănilor, a ceasurilor, a tricourilor, a jachetelor, gecilor, impermeabilelor, pelerinelor, vestelor, şepcilor, a căciulilor, fularelor, sacoşelor, pungilor, umbrelelor, a găleţilor, brichetelor, chibriturilor, produselor alimentare, a produselor alcoolice, a ţigărilor şi a altor produse asemenea.
Candidatul PRU la Primăria Aninoasa, Dumitru Jugravu, a găsit un mod de a atrage atenţia alegătorilor, după ce legea a interzis maşinile inscripţionate şi goarnele prin care electoratul era scos la porţi. Acesta a pornit pe uliţele satului în trăsură.
Publicitatea online dă bătaie de cap
Candidatul PMP la Primăria Capitalei, Robert Turcescu, a criticat şi reglementările AEP privind publicitatea candidaţilor în mediul on-line, despre care a spus că sunt ''aberante''. La finalul campaniei, candidaţii vor fi obligaţi să completeze o declaraţie privind adresa de internet unde materialul de propagandă electorală a fost afişat, datele între care acesta a fost postat din partea proprietarului site-ului, conform modelului prevăzut în anexa nr. 12. „Anexa 12 este un document halucinant din multe puncte de vedere'', a spus candidatul PMP. Cât priveşte publicitatea online, PMP a subliniat că este imposibilă contabilizarea codul de înregistrare al site-ului, nume prenume sau denumirea site-urilor şi obţinerea ştampilelor, afirmând că prin folosirea Google Adwords şi Facebook Adwords ''acestea se pot ridica la nivelul sutelor sau miilor''.
Mai mult, AEP cere ''întocmirea unui raport de necesitate şi oportunitate pentru fiecare material, articol, serviciu din campania electorala'', astfel că PMP a solicitat ''articolul din lege unde se prevede această cerinţă, formatul acceptat în cazul în care acesta este necesar''.
CE ESTE PERMIS
Potrivit Ghidului finanţării campaniei electorale, singurele materiale de propagandă electorală permise sunt: afişe electorale cu dimensiunile de cel mult 500 mm o latură şi 350 mm cealaltă latură; afişele electorale prin care se convoacă o reuniune electorală vor avea 400 mm o latură şi 250 mm cealaltă latură şi vor fi amplasate în locurile speciale pentru afişaj; materiale de propagandă electorală audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuală; publicitate în presa scrisă; materiale de propagandă electorală online; broşuri, pliante şi alte materiale tipărite.

Galerie foto



Vizualizări: 4,417

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Politică:

Citește și: