Cursuri de jurnalism, lecția manipulare

Se întâmpla ieri noapte. O colegă de la Kamikaze ne-a atras atenția asupra unui material video cu care fusese completată o știre de pe Antena 1, de la Observator. Mai întâi, prezentatoarea din studio a citit o știre conform căreia ”Românii au început să cumpere legume la bucată” ca urmare a creșterii prețului acestora. Ulterior, se dă legătura într-o piață din București. În prima scenă, o cumpărătoare cere vânzătoarei de la taraba de legume două roșii. Ulterior, reporterița o intervievează pe cumpărătoarea respectivă. Aflăm că o cheamă Mirela, că este bugetară și că are salariul minim pe economie. ”De-atâția bani am”, explică Mirela cele două roșii cumpărate, cu o exprimare greoaie, semianalfabetă, de subbugetară. În faza imediat următoare, însă, este intervievat, în fața aceleiași tarabe, un alt client – un bătrân care spune că a cumpărat ”o țelină și niște roșioare”. Dar nu bătrânul ne interesează, ci ce se petrece în spatele tarabei, în planul doi al imaginilor. În locul vânzătoarei din timpul primului interviu, vedem o vânzătoare nouă. Surpriză, este chiar Mirela, bugetara din prima parte a reportajului. De data asta Mirela pune niște roșii unui client în plăsuță (mai mult de două) și le cântărește cu niște gesturi profesioniste. Rămâneau două variante: ori Mirela este o bugetară care și-a luat un al doilea job și vine la piață cu roșii să le vândă, ori reportajul este o făcătură și anteniștii i-au cerut unei vânzătoare să se dea drept clientă muritoare de foame. Intuind a doua variantă, am pus filmulețul pe pagina de Facebook a Kamikaze și pe site. Deja ieri el devenise viral, fiind preluat de mai multe site-uri, bloguri și televiziuni.

În aceeași noapte, o directoare de marketing de la Observator a avut proasta inspirație să se adreseze redacției Kamikaze (de pe contul personal pe care și-l ține nemoderat). Într-o explicație aiuritoare care nici nu neagă falsul grosolan, dar nici nu și-l asumă, iar de scuze nu poate fi vorba, doamna respectivă încropește, printre altele, fabulosul pasaj: „Avem de-a face cu o știre făcută după exact aceeași rețetă după care toate televiziunile prezintă un aspect social din spațiul vital al oamenilor. Să vă spun cum se face o astfel de știre: se ia un interlocutor care impersonează românul de rând, în acest caz bugetarul, și se aduce la sincron, pentru a ilustra cazul. „Mirela” poate fi „familia Ionescu” sau „domnul Cornel”.  Sigur, în locul „Mirelei” puteam spune „un bugetar cu venitul de ... lei nu-și poate permite decât două roșii, atunci când se duce la piață”. În cazul nostru, miza erau, însă, niște cifre care prezentau scăderea drastică a consumului, nicidecum cine și cum impersonează“. Ați înțeles, da- E o cutumă. Așa se face. Iau oameni de pe stradă și-i pun să joace diverse roluri ca să-și justifice ei știrile. Normal, nu- Cum vi s-ar părea, dragi anteniști, dacă la B1TV ar apărea un reportaj cu fiica lui Dan Voiculescu care spune despre tac-său că este un turnător ordinar- Sigur, nu e chiar fata lui Voiculescu, e de fapt o cetățeană de pe stradă, dar noi știm că Voiculescu e turnător și știm că și fie-sa știe. Am vrut doar să ne ilustrăm reportajul.

Serios, dacă se gândea cineva să dea la jurnalism (sau să-l practice, pe teritoriul României), îl rog să se gândească de două ori.

Vizualizări: 137

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Editorial:

Citește și: