De ce e bine că benzina e scumpă

Am vrut capitalism, avem capitalism. Un sistem care să preia doar părțile bune din socialism și din capitalism deopotrivă nu este posibil, din moment ce orice parte bună a unuia dintre sisteme vine, de obicei, cu o alta proastă. Este o chestiune de cîntărire a efectelor și de alegere a sistemului cu pagube minime. S-a demonstrat că, cel puțin la nivel individual, al bunăstării cetățeanului, preferabil este capitalismul. Pe vremea cînd era premier, Emil Boc a criticat modul în care s-a făcut contractul cu Petromul în 2004, cînd compania a fost privatizată. Chiar a insinuat (dacă nu cumva a spus direct, nu-mi mai amintesc exact) că, dacă respectivul acord s-ar fi făcut altfel, statul ar fi putut interveni acum pentru scăderea prețului litrului de benzină. Zău- Și ce cumpărător ar fi fost de acord să-ți dea ție, stat, banii pe o firmă pentru ca ulterior tot tu, fostul proprietar, să ai putere de decizie în cel mai important segment al respectivei societăți- Capitalismul se bazează pe cerere și ofertă de când lumea. Este crud, este cinic, este groaznic în situații de criză (vedeți America anilor '30) dar este politică de dreapta: dacă noi (cumpărătorul) sîntem dispuși să plătim prețul actual al benzinei, ei (vînzătorul) nu au absolut nici un motiv să-l scadă. Atunci cînd încasările le vor scădea ca urmare a unui boicot sau, în cazul mai grav, al unei imposibilități a consumatorului de a le cumpăra produsul, prețurile vor scădea din nou. Sau măcar vor stagna. E atît de simplu. E bine- Nu. E rău- Nu. E și atît, trebuie să ne împăcăm cu asta.

Ieri, Traian Băsescu a dansat mai grijuliu pe discursul electoral al lui Boc enunțat mai sus și nu a spus că ar interveni să scadă prețul, ci doar că el a ”rupt orice contact cu Petromul”. Sigur, nu ne putem aștepta ca Petromul să sufere prea tare că președintele se va duce la non-stop data viitoare cînd i se va termina apa plată la 3 noaptea și va avea nevoie de-o realimentare. Iar speranța că oamenii vor evita Petromul asupritor este și mai mică. Nu de alta, dar am văzut cîte mașini sînt pe străzi zi de zi. Este clar că încă le convine.

Tot răul nu poate fi decît spre bine. Oare cum ar fi arătat traficul din București sau din orice alt oraș mare dacă litrul de benzină ar fi costat acum 3 lei- Am fi fost de două ori mai puțin săraci, e adevărat, dar cu ce preț- Al nervilor, al stresului și, mai presus de toate, al timpului pierdut, al mașinii bușite de netoți care-și permit să le conducă pe-ale lor. E bine că s-a privatizat Petromul și e bine că benzina e scumpă. Dacă statul vrea să facă ceva pentru noi și împotriva Petromului, să facă metrou. Și, în general, transport în comun adevărat, nu păcăleala asta de acum. Și să dea mai puține declarații plângăcioase la televizor.

Vizualizări: 134

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Editorial:

Citește și: