Interceptări în dosarul Transalpina: „Nici nu mă uitai pe situaţii, măcar”!

Şeful Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, Narcis Neaga, a estimat la o sută de milioane de euro prejudiciul în dosarul Transalpina.  Mai mulţi foşti şefi din CNADNR sunt deja trimiși în judecată de DNA, iar în dosar apar interceptări din care reiese cât se poate de clar că multe din lucrări au fost plătite fără să fi fost executate.  Cap de afiș în dosarul respectiv este afaceristul Nelu Iordache, dar și Ion Dina, fost șef la drumurile naționale de la Gorj.

Din stenogramele existente la dosar reiese că fostul șef al Secției Drumurilor Naționale Gorj, Ion Dina, a fost sunat în aprilie 2010 de fosta șefă a CNADNR, Dorina Tiron, care comandase verificarea legalității plăților făcute către Romstrade, procurorii DNA cerându-i acest lucru. Numai că cele ce au fost descoperite cu această ocazie au pus-o pe gânduri pe Dorina Tiron, care l-a sunat pe Dina și l-a luat la întrebări, mai ales că acesta era și diriginte de șantier pe Transalpina.

Dorina Tiron: Ăfff! Am citit un raport aicea și sunt puțin îngrijorată. Ă, dumneavoastră sunteți diriginte pe Șebeș-Bengești, da?

Ion Dina: Până la limită cu Alba, nu-s pest’ tot.

Tiron: Da, nu, nu contează. Ăăă, dumneavoastră ați confirmat niște materiale.

Dina: Da.
Tiron: Pe ce v-ați bazat când le-ați confirmat? Ați găsit un articol în contract, cum ați gândit-o? Că pe mine mă îngrijorează ce-am citit aicea și, sincer, nu știu dacă vă cunosc, da’ nu, nu, nu mă lasă sufletu’ să nu stau de vorbă cu dumneavoastră…
Tiron: Domnu’ Dina, nu aveți voie să confirmați decât… nu aveați voie decât lucrări și mai mult să acceptați că pân baza… . Ați prins într-o Situație de Lucrări materiale care nici măcar nu erau în șantierul dumneavoastră, la locul faptei. Erau undeva în altă parte. Toate materialele, atenție, toate materialele pân’ la finalizarea… . Eu citesc ce scrie aicea în contract și de asta m-am speriat. M-am speriat așa, când am citit chestiunea asta am, am rămas fără cuvinte… Deci, pentru tot ce mai aveți dumneavoastră de executat acolo, costurile materialelor fac șaptesprezece milioane. Și ați, le-ați decontat pe toate. Pe facturi, nu știu cum ați, ce-ați făcut. Sincer, am rămas fără cuvinte…

Tiron: A, ai aicea niște poduri unde spune clar la data respectivă… . Că-i…ăăă, ăștia nu vorbesc…î…ăștia vorbesc din…Raportu-i făcut la luna mai, că eu tre’ să-l trimit într-un loc ăsta. Și spune clar că la un pod ai 1% și, de fapt, ai confi…ai confirmat 67%, la unu ai nu știu cât și ai confirmat. Sunt o grămadă de poduri. Anexa 35, Sectorul 1 cu trei poduri. Și zici exact: la podu’ de la 9 plus 163, ăăă, la podu’ 13 plus 126, ai 61 raportat executat și fizic 1%.

Dina: Nu e 1%, 1% n-a fost, la toate erau executate.

Tiron: Omule, eu îți spun ce e…b…ce scriu ăștia-n Raport la data respectivă.

Dina: Păi nu e bine, că la toate podurile, primele două poduri… era executat aproape 90%, iar la ultimul 50%.

Tiron: Nu, domne’. Ai avut 68% cu 68%, unu 68% cu 68%, unu 61 cu 1%. Eu-s di…îți citesc de aicea. Și ai avut un pod unde aveai 0 raportat și aveai niște lucrări executate pe care nu le-ai…nu era confirmat.

Dina: Ăla nu e pe Sectorul meu.

Tiron: Bun. Nu știu. Eu îți spun ce…da’ ce-am citit aici?

Dina: Dacă are 1% și n…

Tiron: Domne nu, nu știu. Vreau să vă spun că sunt anexe făcute, semnături ale…care…controlu’ făcut în mai. Da’ bine, poate nu ești tu acolo, poate o fi celălalt. Nu știu. Poate nu știu exact, că nu, nu știu care, cum și cum ați făcut acolo. Offf, Doamne, Dumnezeule!

Controale de la „tâmpiți”

După aceste discuții, în aprilie 2010, cei de la Direcția Regională de Drumuri și Poduri Craiova, condusă de Constantin Șerban, și cei de la Romstrade au aflat că le vine un control pe cap și așa au început să dea telefoane pentru a-i potoli pe „tâmpiții” ce urmau să le ia actele și lucrările la puricat.

Constantin Șerban: „Dragoș, dna Luțu s-a anunțat în control pe lucrarea voastră (proiect liste de cantități decontări) ce dracu e asta?Vorbește cu Poe să o potolească, că i-a fost șef”.

Constantin Șerban: Mâine vrem să terminăm Sectorul 1, că joi vine tâmpita asta.
Dragoș Niia: Dar vine madam Luțu.

Șerban: Păi, madam Luțu. Ea vine.

Niia: Dar vine la birou, deocamdată.

Șerban:  Vine la birou și săptămâna viitoare vin și ăștea, Caraman și cu Decher și cu madam aia. Ia zi-mi, v-au plătit până la urmă facturile?

Niia: Le-a dat drumu’ de joi, Ionuț, joi după-amiază. Așteptam astăzi la Raiffeisen. Eram pe telefon.

Șerban: De-acolo a plecat toată chestia. Îți spun eu, că m-am consultat și cu Nicu, care e aci de față, Mircea.

Niia: Da?
Șerban:  Zice: „Joi, când a văzut aia facturile și a cerut situații de lucrări, a văzut că am decontat materiale”. Asta e tot.

Niia: Bun. Și ele se pun în operă acum. Care e problema ei?

Șerban:  Ei, n-avem în contract lista de cantități materiale. Avem lucrări.

Niia: Îhî.
Șerban: Asta e toată chestiunea. O să vedem ce și cum.

Niia: Eu nu cred că o să aveți probleme cu madam Luțu. Asta e părerea mea.

În iunie 2010, după ce echipele de control fuseseră deja pe teren, pe telefon cei suspectați de DNA de fapte de corupție, șefi de la Drumuri și de Romstrade, constatau că unele acte fuseseră semnate „ca primarul”.

Mircea Nicolae: Alo.

Dragoș Niia: Ia, zii, Nicușor!

Nicolae: Le-a semnat. Vin acuma cu ele. A semnat ca primaru’. Nici nu știe ce-a semnat acolo.

Niia: Cât?

Nicolae: Pe zece, cât o făcusem eu atunci.

Niia: Fi-r-am ai naibii să fim!

Nicolae: Băi, nenică…

Niia: Fi-r-am ai naibii să fim!

Nicolae: Când o afla ăla ce e acolo, iar mai…

Niia: Hai, mă… hai, mă, gata, să fim fericiți. Gata!

Bani pentru lucrări făcute pe hârtie

Tot vorbind la telefon, șefii de la Craiova ai Drumurilor Naționale și Ion Dina recunoșteau că au favorizat Romstrade la plata lucrărilor, nu degeaba procurorii DNA constatând un prejudiciu de aproape 23 de milioane de lei, recuperat însă pe parcursul cercetărilor, înainte ca firma lui Nelu Iordache să își dea duhul, deși și acum firma respectivă mai dă din picioare și încurcă suficient de mult calculele și aranjamentele ce ar permite finalizarea lucrărilor la Transalpina.

Ion Dina : Păi, nu e mă, ăla nu poate, eu îi spusei, îi arătai că nu se poate nici vineri, nici sâmbătă. Ei au trecut în ălea o mie de metri liniari de parapet, de metal, iar la mine  n-au montat niciun metru.

Marin Tudor: Bă, tu ești nebun?! Îhî.

Dina: La tine a montat?

Tudor: N-a montat nici la mine… ba la mine a montat, a montat, dar nici nu mă uitai pe situații măcar, zisei că… eu mă duc peste ei, nu mâine, poimâine. Mâine mă duc să duc documentațiile care mi le dete pentru avize, dar poimâine mă duc în șantier. Poate, poate vii și tu mâine, poimâine, ne întâlnim pe la Obârșie.

Dina: Păi asta au făcut, o mie de metri și la, și pe sectorul meu și pe al tău.

Tudor: Aha, e, o mie n-avea cum să pună. N-avea cum să pună o mie de metri.

Dina: Păi, dacă…. întreabă-l pe Radu.

Tudor: Îhî, am înțeles, gata.

Dina: Și zisei: dom’le, nu mergem, în momentul în care pun ăia.

Tudor: Păi pe mine mă întrebă, mă sună după ce plecai de acolo, mă sună ăsta, cum îl cheamă… directorul lor, ă, Dragoș. Știi?

Dina: Așa.
Tudor: Și mă întrebă care e problema, ce se întâmplă, ei probabil, ei probabil că se așteptau ca noi, pe noi să ne cheme directorul să stea de vorbă cu noi… bănuiesc, înţelegi? Dom’le, înţelesei că după ce facem o vizită în teren, aşa, mai discutăm, stăm de vorbă.

Prejudiciul Transalpina, 100 de milioane de euro

Narcis Neaga, directorul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), a declarat ieri într-o conferinţă de presă susţinută la Târgu Jiu că fostul constructor al Transalpina, Romstrade SA, a creat un prejudiciu de 100 de milioane de euro statului român. Prejudiciul a fost creat de constructor prin lucrări decontate, dar neefectuate, precum şi prin calitatea lucrărilor. Prejudiciul a fost descoperit în urma mai multor expertize la nivelul companiei. CNADNR a început formalităţile de reziliere a contractului. ”Aşa cum v-am spus, am început demersurile de reziliere a contractului, am acţionat în judecată constructorul pentru că doar aşa poate fi reziliat contractul. Am acţionat în instanţă după două expertize, o expertiză tehnică şi o expertiză contabilă. Expertiza contabilă a arătat prejudiciu de aproximativ 100 de milioane de euro. Lucrări care au ajuns într-o stare avansată de degradare şi lucrări plătite şi neefectuate. Este o afacere încâlcită Transalpina”, a declarat Narcis Neaga, directorul CNADNR.

Şeful companiei de autostrăzi a mai precizat ieri că va prelua drumul Transalpina şi din primăvară va începe lucrările de consolidare pentru siguranţa traficului în zonă. „Urmează să calculăm şi pierderile suportate de cei care desfăşoare activitate în zonă. Această cifră include doar aspectele tehnice ale drumului, până la sfârşitul anului avem şi pierderile suferite de agenţii economice. Constructorul va trebui să plătească nu numai asfaltul, ci şi deranjul pe care îl produce în zonă. Aşteptăm decizia instanţelor de judecată, sperăm noi cât mai repede ca să putem rezilierea contractului. Vom prelua drumul, până să înceapă construcţia a ceea ce nu s-a făcut până acum, CNADNR va începe lucrări cu forţe proprii pentru punerea în siguranţă, să consolidăm”, a declarat Neaga. (Camelia NIMARĂ)

Vizualizări: 211

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Justiție:

Citește și: