Învățământ clasic sau E-learning?

Olimpia Bratu, Managerul General al Bibliotecii Județene Gorj ”Christian Tell”, a participat online vineri, 25 septembrie 2020, la dezbaterea cu tema ”Rolul bibliotecilor în noua paradigmă digitală de învățare”, care a avut loc în Aula Bibliotecii Centrale Universitare București (BCUB) ”Carol I”, în cadrul ediției a IX-a a Festivalului Strada de C`Arte. Dezbaterea a fost organizată de BCUB împreună cu Academia Oamenilor de Știință din România (AOȘR) și Comisia Națională a Bibliotecior (CNB). La manifestare au participat, atât online cât și în sală, personalități ale lumii academice și de cercetare, directori de biblioteci, profesori, oameni de cultură. Dezbaterea a fost urmată de lansarea cărții ”Educația prin E-learning”, autori Doina Banciu, Ben-Oni Ardelean, Larisa Ivașcu și Daniel Fodorean, apărută prin colaborarea Editurii AOȘR și Editurii Tehnice. Dezbaterea a fost moderată de prof. Doina Banciu, vicepreședinte AOȘR, și conf. Mireille Rădoi, secretar al CNB.

În deschiderea dezbaterii, Prof. Doina Banciu a arătat ca educația și instrucția încep de la carte și cu o carte, fie ea și electronică, în acest secol, și preocupările marilor biblioteci ale lumii pentru digitizarea colecțiilor și furnizarea de produse și servicii de informare după cerințele utilizatorilor, oriunde, oricând, într-un format accesibil și pe orice tip de device. Aceste biblioteci pot fi un real suport pentru procesul de E-learning, în timp ce cea mai mare parte a bibliotecilor din România trebuie să treacă printr-un proces de “re - enginiring” pentru a se adapta noilor cerințe și evoluții tehnologice. De asemenea, prof. Doina Banciu a subliniat că noua paradigmă digitală de predare și învățare este o provocare pentru profesori, pentru elevi, pentru studenți și părinți deopotrivă, iar forurile științifice, așa cum face AOȘR, trebuie să se implice activ în rezolvarea problemelor cunoscute sau neștiute, care pot apărea în acest proces.

Mireille Rădoi, Directorul General BCUB: ”Suntem în cea mai importantă zi a festivalului, la cea mai importantă manifestare pentru instituția noastră, deoarece este o dezbatere despre rolul bibliotecilor în noile metode de învățare. Este o manifestare profesionistă în care analizăm provocările pe care această nouă paradigmă le așează în fața noastră, a tuturor, provocări legate de resursele educaționale și mutațiile pe care suntem nevoiți să le parcurgem datorită noilor tehnologii. Trebuie să analizăm cu luciditate limitele pe care le avem, să le cunoaștem, pentru a încerca să le depășim. De altfel, discutăm de ceva timp aceste teme în cadrul Comisiei Naționale a Bibliotecilor, for interministerial în care sunt reprezentate bibliotecile de toate tipurile, din întreaga țară.”

Invitații speciali la această dezbatere au fost prof. Adrian Badea, președintele AOȘR; prof. Sorin Cîmpeanu, președintele Consiliului Național al Rectorilor; prof. Tudor Prisecaru, președintele Senatului Universității Politehnica București; prof. Adrian Curaj, director general UEFISCDI, prezenți în Aula BCU și prof. Romiță Iucu, președinte al Consiliului de Orientare și Analiză Strategică – Universitatea București, care a intervenit online. De asemenea, în sală au fost prezenți prof. Daniel Mariș, rectorul Institutului Baptist; prorectorul ASE, prof. Alina Dima; directorul Bibliotecii Naționale, Directorul Bibliotecii Municipale – București, directorul Bibliotecii Județene Brașov, directorul Bibliotecii Județene Brăila, directorul general al ICI- București. Au participat în mediul online rectorul Universității Politehnica Timișoara, rectorul Universității ”Andrei Șaguna” Constanța, directorul Bibliotecii Județene Sibiu, directorul Bibliotecii Municipale Câmpulung Muscel, Directorul Bibliotecii Județene Gorj ”Christian Tell”, profesori din diferite universități din țară și membri ai CNB.                         

”Bibliotecile nu sunt un lux, ci sunt fundamentale pentru dezvoltarea cunoașterii. La finele pandemiei nu vom mai renunța la teleșcoală sau la telemuncă. Trebuie să veghem la raportul corect dintre educația clasică, mai potrivită în domeniile ingineriei și cel medical, și educația online, care se pliază mult mai bine pe științele socio-umane. Profesorii sunt în fața unei provocări mai mari și mai grele, prin comparație cu tinerii elevi sau studenți. Inițiative precum cea de astăzi trebuie susținute cu calm, convingere și consecvență. (prof. Sorin Cîmpeanu)

Legat de noua paradigmă educațională, profesorul Tudor Prisecaru a subliniat că este important să vedem limitele învățământului online, mult mai potrivit pentru învățarea pe durata întregii vieți. La rândul său, prof. Romiță Iucu, prefațatorul cărții, a arătat că din punct de vedere psihologic este nevoie mai întâi ”să ne dezvățăm” de vechile constructe profesionale înainte de a învăța ceva nou.

Profesorul Adrian Curaj a vorbit despre provocările open science si open education în dezvoltarea creativității și a arătat rolul cheie al bibliotecilor pentru dobândirea abilităților necesare funcționării în noile condiții ale erei digitale.

Directorii bibliotecilor prezenți în Aulă au arătat preocupările lor pentru modernizare, dar au subliniat necesitatea coordonării și colaborării, precum și susținerea cu resurse adecvate pentru furnizarea de noi servicii pentru cititori, bazate tehnologie.

Despre noua paradigmă de învățare, Olimpia Bratu spune că ”tot ceea ce era doar o tendință sau un mod alternativ de a obține rezultate în domeniul educației/învățării înainte de anul 2020, acum a devenit parte importantă din viața noastră profesională și personală. După experiența anului acesta, putem spune că pandemia, cu tot răul pe care l-a produs, ne-a făcut să ne regândim modul/metodele prin care ajungem la publicul nostru și dintr-o nenorocire s-a transformat într-o oportunitate.

E-learning-ul va deveni o componentă importantă în viața tuturor celor care doresc să învețe – de la elevii care abia își încep formarea, la adulții preocupați de învățarea pe tot parcursul vieții. În acest context, bibliotecile își consolidează rolul de centre educaţionale (care susţin educaţia formală, nonformală şi informală la toate nivelurile şi învăţarea pe tot parcursul vieţii, asigurând resurse de învăţare, facilităţi de studiu, programe de alfabetizare informaţională şi dobândirae de competenţe digitale, programe de formare profesională – rol definit de Comisia Națională a Bibliotecilor în noua formă a Legii bibliotecilor, ce urmează a fi dezbătută de Parlament). Atuul bibliotecilor în acest proces este accesul la informație și capacitatea de a o face disponibilă tuturor celor interesați, datorită faptului că au personal profesionist, specializat, care este capabil să asiste elevii, studenții, profesorii și alte categorii – BIBLIOTECARII.

Pentru ca acest proces să devină unul util societății, așa cum au afirmat și colegii mei prezenți la dezbaterea din Aula BCU, este necesar să fie susținut cu resurse adecvate (umane, financiare, tehnologice), să fie bine coordonat și, bineînțeles, toți cei implicați să fie dispuși la colaborare și cooperare. Educație clasică sau e-learning? Cred că, pe termen lung, va fi un mix între cele două forme de învățare, care, corect utilizat, va aduce beneficii semnificative în societatea românească.” (Omplia Bratu)

Galerie foto



Vizualizări: 789

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Civic-media:

Citește și: