Pas cu pas spre perfecțiune: Marian Gădău și evoluția lui în universul Keonigsegg

Koenigsegg este sinonim cu excelența și inovația în industria auto. Fondată în 1994 de către Christian von Koenigsegg, compania și-a asumat misiunea de a construi mașini care să depășească limitele posibilului. Cu o echipă dedicată și talentată, producătorul suedez de automobile a devenit un punct de referință pentru performanța și designul excepțional.

Koenigsegg nu se rezumă doar la performanță și viteză. Materialele de cea mai înaltă calitate, tapițeriile fine și detaliile artizanale transformă fiecare călătorie într-o experiență unică. Un rol în toată această ascensiune din ultimii ani l-a jucat Marian Gădău, care a avut misiunea de a transforma fiecare interior al hypercar-urilor într-o operă de artă. 

Marian Gădău a ajuns în Suedia prin intermediul unui job la Keonigsegg. De-a lungul timpului, și-a înființat propria firmă (Art in Motion) și a început să colaboreze și cu alți producători de mașini, cum ar fi Zenvo, Nardone, și câteva alte companii care vor rămâne anonime, specializate în tuning și restomodificări. A devenit expert în domeniu, având cunoștințe și experiență dobândite în anii petrecuți în România. Printre responsabilitățile sale actuale este studiul fezabilității designului interior în stadiul de concept, analizând și identificând ce modificări sau cusături sunt necesare pentru a-l transforma în realitate. “Într-o mașină, e nevoie să îmbini mai multe piese prin cusături pentru a realiza o formă. Băieții de la design pot fi foarte creativi, însă nu mereu creațiile lor pot fi realizate fizic, sau cel puțin nu într-un mod estetic. De cele mai multe ori, dintr-o privire peste schițele sau modelele virtuale, îmi dau seama unde sunt probleme și ofer soluții care salvează mult timp, pentru că nu mai sunt nevoiți să refacă totul ulterior.”

Mai apoi, urmează etapa producției primului prototip. Împreună cu firmele cu care colaborează, lucrează la construirea primelor piese, scaune, elemente de uși și podea. Marian are rolul de a crea nivelul optim de confort al scaunului și de a rezolva toate suprafețele interioare. Tot el se ocupă și de construirea sistemului audio, unde petrece ore întregi doar testând și ascultând. “Construiesc sisteme audio de la 0. Cu ajutorul experienței mele, printr-o privire peste schițele inițiale ale interiorului, pot identifica arhitectura ideală a sistemului, incluzând poziționarea difuzoarelor.”

Pentru a înțelege mai bine cât de impresionantă este munca lui Marian, trebuie să ne întoarcem la începuturile acestuia, în Râmnicu Vâlcea.

“Tot ce fac acum provine din pasiunea mea pentru reproducerea muzicii.”  Încă de la o vârstă fragedă, a fost înconjurat de muzică datorită tatălui său, care deținea un studio de înregistrări. “Pe la 7-8 ani, urmărindu-l pe tata când folosea componente electronice, am început să desfac echipamente audio să văd ce se întâmplă înăuntru, să le repar.” Treptat, a început să construiască boxe și sisteme audio simple, pe care le vindea sau le schimba cu alți pasionați.  “Săptămânal treceam prin magazine de echipamente second-hand aduse de prin afară ca să văd ce mai e nou.”

La vârsta de 14 ani, Marian a început să pună muzică la diverse evenimente și aniversări, împreună cu doi prieteni. A fost primul său contact cu viața de DJ. “Eram plătit modic, dar eram foarte încântat de oportunitatea în sine. Oamenii dansau, erau multumiți.” Acolo a fost remarcat de primarul unui oraș vecin, care i-a propus să pună muzică într-un club în aer liber pe care intenționa să-l construiască. Marian a acceptat propunerea și a călătorit cu primarul la București, unde l-a îndrumat să aleagă echipamentele necesare, precum boxele, cablurile și instrumentele. “Acum mă întreb cum a avut încredere în doi puști de 14 ani care umblau cu o groază de cabluri, instalație de lumini, electricitate... Îmi amintesc că ne-am și curentat de câteva ori.” Un an mai târziu, un prieten al unui patron de club i-a cerut lui Marian să îl ajute să instaleze un sistem audio în mașina sa, un Golf GTI. A construit incinte pentru difuzoare, a montat totul și a tras cabluri, având astfel prima sa experiență în domeniul audio pentru mașini. “M-a fascinat. Puteai obține rezultate mult mai spectaculoase cu difuzoare mai mici și mai puține.”  La 18 ani, Marian executase deja instalația audio la 3 cluburi din Vâlcea. “Eram și DJ la unul dintre ele. Luni dimineața plecam direct de la club la cursurile de la facultate, după o noapte fără somn în care puneam muzică.”

În timp ce era DJ și urma și facultatea în orașul său natal, Râmnicu Vâlcea, Marian Gădău avea și un alt loc de muncă. Reprezentanța Volkswagen-Audi din Vâlcea avea si un departament de tuning unde Marian activa în domeniul audio. Colaborarea cu ei a durat 3 ani. Construind sisteme audio interesante, a ajuns la concluzia că ar trebui să prezinte aceste proiecte la evenimentele din întreaga țară, în încercarea de a atrage clienți și din afara orașului natal. “Ne-am prezentat la un stand în București cu mașina mea și a unuia dintre patroni. Am avut un impact puternic. O revistă auto m-a prezentat pe mine și mașina mea în primul lor număr, în urma căruia am primit multe oferte de muncă. Mulți au început să vină la Vâlcea, conduceau peste 2 ore de la București și își lăsau mașina, ca apoi să facă din nou aceeași călătorie odată ce sistemul audio era gata. Atunci am realizat că, de fapt, orașul în care eram nu mă mai ajuta.”

Văzând succesul obținut, a început să participe la diverse competiții de tuning audio în București. În al doilea an de participare, a devenit campion în categoria sa la un concurs organizat de EMMA (European Mobile Media Association). În toamna anului 2006, Marian se afla în Elveția, participând la finala europeană în domeniul tuning-ului audio. Acolo, cu echipamente mult mai ieftine decât ceilalți concurenți, a reușit să obțină locul 3 din 29 de participanți din toată Europa. “Cei de pe locul 1 mi-au propus să lucrez pentru ei în Italia, însă mai aveam jumătate de an pană terminam facultatea și am decis să rămân până finalizez studiile.” În tot acest timp, Marian și-a prezentat lucrările pe diverse forumuri, atrăgând un interes considerabil din partea altor entuziaști din domeniu. Unul dintre clienții săi i-a propus să se mute la București și, împreună cu un alt client, au deschis propriul lor business. “Până să mă mut la București, încă mergeam la facultate, aveam și jobul respectiv la Râmnicu Vâlcea, iar în weekend mergeam în București. Ne făceam planuri, căutam spațiu, întâlneam viitori potențiali clienți, umblam foarte mult. ”

După absolvirea facultății, Marian s-a mutat definitiv în București. A fost momentul în care a realizat pentru prima dată că exista o cerere semnificativă pentru munca sa. Oamenii se conectaseră la ceea ce făcea. “Aveam un Audi A3. Îi modificasem bordul complet, reconstruisem planșa de bord, mutându-i ceasurile pe mijloc. Multă lume mă întreba, uimită, de ce era mașina așa. Eu glumeam cu ei spunându-le că așa o cumpărasem din Germania. Era atât de bine executată încât toți mă credeau.” După câțiva ani de muncă, s-a despărțit de partenerii săi inițiali și a rămas singur în afacere. În trecut, de fiecare dată când refăceau panouri de ușă sau planșe de bord, erau forțați să călătorească până în Constanța sau Deva în căutarea unei execuții superioare a tapiseriilor de care aveau nevoie, însă fără succes. În 2011, atunci când a rămas singur, Marian a luat decizia de a achiziționa o mașină de cusut, petrecând tot timpul liber pentru a învăța să o folosească. “După ce am executat cu succes câteva elemente de interior, i-am arătat unui client care venise inițial pentru partea de audio. A fost impresionat si am început primul proiect complet, unde am îmbrăcat tot interiorul mașinii în piele naturală și Alcantara, cu cusături în contrast.” Marian dorea să ducă calitatea sistemelor audio la un nivel superior, dar a observat că clienții se mulțumeau cu mult mai puțin. A fost mult mai ușor pentru el să atragă clienți în atelierul său prin ceea ce învățase în ultimul timp în domeniul designului interior, tapițeriei și a materialelor exclusive. “După primul an, învățasem să fac scaune care arătau exact precum cele din fabrică.”  În perioada 2015-2016, prețurile lui Marian deveniseră de zece ori mai mari decât prețurile concurenței de pe piață. “Aveam prețuri așa mari pentru că nu mai făceam față la câte cereri primeam. Niciodată, însă, nu m-a interesat în principal partea financiară. Când am început să am o situație financiară mai favorabilă, investeam în echipamente și mașini, cu ajutorul cărora să cresc calitatea și viteza execuției.”

Un client de-al lui, care plănuia o construcție a unui spațiu personal într-o zona foarte favorabilă a Bucureștiului, i-a propus să participe pentru a-și muta atelierul acolo. “Ne-am propus să împărțim acel spațiu. El avea să locuiască la etaj, iar eu să lucrez la parter. Mi-am proiectat totul după cum am vrut, 250 de metri pătrați în care aveam tot ce era nevoie.” Soarta, însă, avea alte planuri pentru el. În timpul în care își desfășura activitatea, Marian a postat poze cu lucrările sale pe Instagram, unde interacționa cu diferiți utilizatori. “Discutam cu un băiat de ceva timp, ne trimiteam poze cu lucrările, ne dădeam sfaturi. În momentul în care urma să mă mut la noua locație din București, aveam să aflu că băiatul cu care discutam pe Instagram lucra la Keonigsegg pe partea de tapițerii. Mi-a propus să mă duc să lucrez la ei, măcar pentru o perioada de un an.” În urma acestei oferte, și-a rezervat o cameră de hotel în apropierea fabricii Koenigsegg din Suedia, cu intenția inițială de a sta doar o săptămână. Însă, odată ajuns la fabrica Koenigsegg, și văzând ce se întâmplă acolo, a fost atât de impresionat încât a decis să-și prelungească șederea. “După 6 luni în care mi-am finalizat lucrările pe care le începusem în România, m-am reîntors in Suedia pentru a lucra la Keonigsegg Regera. Am stabilit ca voi sta maxim un an, dar după 3 luni mi-au propus să devin Team Leader-ul echipei de interior. Începuse să îmi placă foarte mult ce se întâmplă în fabrică. Cunoșteam noi oameni și era și o locație foarte frumoasă, cu marea în apropiere, cu multă natură în jur. Am simțit, pentru prima dată după mult timp, că puteam să mă dezvolt și că aveam lucruri de învățat. “

Christian Koenigsegg a fost impresionat de propunerile lui Marian și de viziunea sa clară asupra procesului de producție. Ideile sale au avut un impact semnificativ în ușurarea lucrului inginerilor, iar după doar un an, Marian a devenit Manager, responsabil de tot ceea ce ținea de interiorul mașinilor. “Înainte să vin eu la Keonigsegg, interiorul unei mașini era gata într-o lună jumătate. După ce am început să îmi aplic ideile și am ajuns manager, interiorul era gata în doar o săptămână, deci de 6 ori mai rapid.”

În 2018, la Salonul Auto de la Geneva, Marian s-a întâlnit cu o persoană din cercul lui Christian, despre care știa că urma să lucreze la un nou proiect Koenigsegg, dar despre care nu avea multe informații. Proiectul era cunoscut doar sub un nume de cod și reprezenta o noutate pe piață. “Am descoperit că avea o pasiune pentru partea de audio și am stat de vorbă 3 ore. În ultimul timp lăsasem în background partea cu audio-ul și mă concentrasem exclusiv pe partea de design interior. După discuția asta, mi-a propus să mă ocup eu de sistemul audio pentru acest nou proiect de care el era responsabil.” Marian, împreună cu Christian, au decis că opțiunea cea mai bună ar fi să-și înființeze propria firmă pentru a începe să lucreze și la partea de audio. Proiectul este cunoscut acum sub numele de Gemera.

Pe final de interviu, l-am întrebat pe Marian ce sentiment are când se afla într-un Keonigsegg și dacă prețul, începând de la 3, și ajungând la 6 milioane de euro la unele modele, este unul corect.

“Dacă vorbim strict din punct de vedere al performanței, am condus si alte mașini modificate cu 900-1000 de cai putere, exemplu Audi S8, RS6. Ca și accelerație este un sentiment similar, însă în alte locuri, precum frânarea, se vedea cu adevărat diferența. Calculând forța de frânare în cai putere, echivalentul ar fi de peste 5000. E incredibilă senzația. Poți să iei mâinile de pe volan la orice viteză, chiar și 300 de kilometri la oră și să frânezi. E un sentiment înfricoșător, dar arată cât de performantă și stabilă este mașina și cât de mult se diferențiază de restul.

Făcând parte din echipă, și văzând lucrurile din interior, chiar și la prețuri de 6 milioane de euro, eforturile de producție justifica 100% prețul. Ca exemplu, Koenigsegg Jesko a fost sold out dinainte să fie arătat primul prototip la Geneva. Cei de pe piață care sunt în căutare de astfel de mașini sunt deja conștienți că, dacă așteaptă până să o vadă, nu mai reușesc să cumpere una. Asta înseamnă puterea brand-ului: Clienții au încredere că Keonigsegg va face ceva deosebit.” 

Vizualizări: 7,044

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Interviu:

Citește și: