Penalii care schimbă Codul Penal

Noile coduri, penal şi de procedură penală, sunt proaste pentru că lasă loc la multe interpretări. Prea mult depinde de interpretarea unui procuror, unui judecător, unui poliţist sau unui şef de penitenciar. Încadrarea unei fapte în codul penal ar trebui bazată pe reguli, ori prea multe exprimări ale procurorilor şi judecătorilor sunt de genul: este evident că..., se subînţelege că..., este de la sine înţeles că... Probele din multe dosare au fost înlocuite cu opinii care, fiind exprimate de magistraţi, nu pot fi puse la îndoială.

Lacunele din noile coduri au fost observate de parlamentari, de politicieni în general, atunci când ei înşişi au devenit victime. Politicieni care au fost lăsaţi să fure de aceiaşi procurori timp de 10 sau 20 de ani se trezesc acum arestaţi din senin, preventiv, cu încadrări aiuritoare ale unor fapte, pentru că alea reale sunt deja prescrise. Am văzut asta în dosarul Ponta – Şova, unde falsurile s-au prescris, evaziunea aproape, aşa că s-a forţat cu o spălare de bani, ba chiar s-au inventat trei fapte de conflict de interese. Să fie clar, Ponta şi Şova au luat bani nemunciţi de la complexurile energetice Turceni şi Rovinari, dar au făcut asta acum 7-8 ani, timp în care procurorii au avut toate actele şi informaţiile la dispoziţie. Nu este o furăciune de care au aflat ieri, este o furăciune pe care au protejat-o. Şi, ca o paranteză, nu este normal ca un procuror de 27 de ani să aibă rang de parchet general. Ponta îl merită pe Uncheşelu, pentru că şi el a fost promovat pe pile, pentru a le face altora dosare. Dar, într-o ţară normală, promovarea procurorilor se face pe criterii stricte, fiecare etapă înseamnă muncă, rezultate. În nicio ţară din lume nu ajungi procuror de top la trei ani după ce ai terminat facultatea.

Ei bine, codurile au nevoie de modificări. La fel şi legislaţia pe care se bazează funcţionarea ANI, legea conflictului de interese, făcută parcă să bage în puşcărie toată clasa politică. Aproape toţi consilierii locali din România sunt în consiliile de administraţie ale şcolilor, fără să primească bani pentru asta. Este aberant ca asta să fie infracţiune. La fel, mulţi primari sunt în AGA la serviciile publice, ceea ce este normal, pentru că autoritatea publică este acţionar. Şi totuşi, în România este infracţiune. Politicienii sunt victime ale propriilor legi, sunt victime ale propriei incompetenţe pe zona de reglementare. Clasa politică plăteşte astăzi în parte pentru că a furat. Dar este şi o zonă largă care plăteşte pentru prostia celor care au reglementat.

România nu poate să dezbată la rece necesitatea modificării legislaţiei penale, pentru că penalii se bagă în faţă. Penalii vor modificarea legii nu pentru că e proastă, ci pentru că sunt ei victime. Publicul care nu este de specialitate este pur şi simplu buimăcit şi nu înţelege cum de politicienii de la putere se plâng că legea e proastă, nu înţelege de ce sunt sute de penali în parlament, de care depinde modificarea legii. Din păcate, specialiştii nu se aud, societatea civilă este subordonată politic, iar problema codurilor a ajuns să devină un război între procurori şi politicieni.

Vizualizări: 131

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Editorial:

Citește și: