Uleiurile esențiale pot suplini antibioticele

Introducerea antibioticelor în tratamentele diferitelor boli a însemnat un pas uriaș în istoria medicinii. Acestea ajută la tratarea multor boli și infecții deosebit de periculoase. Dar antibioticele nu sunt lipsite de efecte secundare, iar ceea ce este mai rău este că devin din ce în ce mai puțin eficiente, mulți microbi sau viruși căpătând o rezistență sporită în fața acestora.

Se ştie deja că rezistența la antibiotice poate duce la rezultate nefaste cum ar fi creșterea costurilor pentru tratamente, prelungirea perioadei de recuperare sau sporirea riscului de deces ca urmare a diferitelor infecții. Pierderea eficienței antibioticelor este una dintre cele mai mari provocări ale viitorului apropiat în medicină.

Vestea bună este aceea că există în natură o serie de compuși care pot înlocui cu succes antibioticele, cum ar fi uleiurile esențiale. Acestea sunt extrase din plante prin distilare, tratare cu aburi sau diverse substanțe chimice, rezultând o compoziție foarte concentrată de principii active.

Uleiurile esențiale joacă un rol important în supraviețuirea și menținerea sănătății plantelor prin: atragerea insectelor polenizatoare, secreția de compuși chimici care inhibă creșterea altor plante în apropiere,apărarea în fața dăunătorilor, cum ar fi insecte sau animale şi protejarea în fața infecțiilor cu fungi sau bacterii.

Pentru om, uleiurile esențiale pot aduce de asemenea o serie de beneficii fizice sau psihice. Un studiu efectuat în Italia a demonstrat că folosirea unui amestec de uleiuri esențiale de cuișoare și cimbru pentru tratarea infecțiilor vaginale a fost la fel de eficientă ca tratamentul convențional cu antibiotice.

Un alt studiu de la Good Shepherd Medical Center din Texas a arătat că rănile infectate cu stafilococi s-au vindecat mai repede când au fost tratate cu vapori din ulei de arbore de ceai, în comparație cu metodele uzuale.

În testele de laborator, uleiurile esențiale și-au demonstrat eficiența în combaterea unei game largi de patogeni, cum ar fi e. coli sau staphylococcus aureus. Utilizate atât separat cât și în combinație cu antibioticele clasice, uleiurile esențiale au arătat rezultate impresionante.

Studiile au dovedit că uleiurile esențiale distrug peretele celular al bacteriilor, distrugându-le sau slăbindu-le semnificativ puterea de acțiune. Uleiurile esențiale au unele dintre cele mai puternice efecte antimicrobiene cunoscute, și pot sta la baza unei noi clase de medicamente ale viitorului.