Cabana lui Păducel s-a făcut scrum la Rânca

Staţiunea ridicată în ultimii ani mai mult sau mai puţin haotic a avut parte din nou de un incident menit să ne arate că mai e destul de lucrat în vârful muntelui pentru ca toate construcţiile de acolo se beneficieze de siguranţă din partea autorităţilor. O cabană din Rânca a ars complet ieri dimineaţă, imobilul fiind până acum câteva luni proprietatea fostului consilier judeţean al PRM, Ion Păducel.

Focul a fost observat în jurul orei 3.00 de un cabanier aflat la câteva sute de metri distanţă într-o altă clădire. Acesta a mers la construcţia cuprinsă de foc pentru a vedea dacă este vreo persoană în interior, cabana fiind nelocuită. Ulterior, bărbatul a sunat la 112 pentru a anunţa pompierii despre producerea incendiului. „Mergeam în camera mea şi la un moment dat am văzut focul pe fereastră. Am ieşit repede şi m-am dus acolo, dar era ceva distanţă. Era imposibil să te apropii pentru că totul ardea, cabana fiind din lemn. Am reuşit cu nişte extinctoare să oprim focul care se întinsese spre o cabană din vecinătate. În asta care a ars nu era nimeni, trebuia să fie un cabanier, dar era în altă clădire. Oricum, aici totul s-a făcut scrum în vreo 15 – 20 de minute, pentru că a ars foarte repede”, spune martorul respectiv.

Staţiunea plină de vile şi fără o maşină de pompieri

Trei echipaje de pompieri, dintre care două de la Târgu Jiu au urcat la Rânca, fără să mai reuşească să salveze ceva din cabană sau din bunurile aflate în aceasta. Pompierii au trebuit să întindă furtunurile de intervenţie pe o distanţă de aproape o jumătate de kilometru întrucât maşinile lor nu aveau acces spre locul incendiului. Zăpada în zonă este de peste un metru, iar temperatura în momentul intervenţiei era de minus 15 grade Celsius. „A fost o intervenţie extrem de dificilă. Garda de intervenţie Târgu Jiu şi cea de la Novaci au mobilizat echipaje specializate pentru a lichida incendiul şi a preveni extinderea lui la alte cabane din împrejurimi. Oricum, la venirea noastră acoperişul cabanei era deja dărâmat, arsese, din spusele martorilor rezultând că în circa un sfert de oră a ars totul. Am lucrat aici în condiţii extrem pentru că afară temperatura a fost de minus 15 grade, aproape îngheţa apa pe furtun, şi, în plus, a trebuit să montăm reţeaua de furtunuri pe aproape o jumătate de kilometru pentru a putea aduce apa până la locul incendiului”, a menţionat un reprezentant al pompierilor militari.

Aşadar, în câteva minute totul s-a făcut scrum. Autorităţile care administrează staţiunea din partea statului român, adică cele care încasează taxele din concesiuni şi care se ocupă de autorizaţii, proiecte pe infrastructură şi aşa mai departe au fost luate din nou pe nepregătite. La Rânca au mai ars de-a lungul anilor cabane care au costat miliarde de lei vechi, dar, până acum situaţia a rămas neschimbată. Primarul comunei Baia de Fier, Constantin Mihuţescu, care administrează zona în care s-a produs incendiul, a venit la locul incendiului, menţionând că astfel de evenimente se vor mai produce atâta timp cât în zonă nu va fi amenajat un punct de intervenţie pentru pompieri şi pentru jandarmi. Edilul afirmă că a făcut nenumărate demersuri la Ministerul Apărării pentru a prelua o parte din terenul fostei unităţi militare de la Rânca, pentru a construi acolo sedii pentru pompieri şi jandarmi. „Poate prin intermediul dumneavoastră voi primi şi eu un răspuns de la Ministerul Apărării Naţionale la nenumăratele intervenţii pe care le-am făcut la nivel central pentru a ni se pune la dispoziţie o suprafaţă de teren din terenul fostei unităţi militare, dezafectate acum, pentru a construi aici o remiză de pompieri şi chiar sedii pentru Poliţie şi Jandarmerie. Există chiar o hotărâre a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării prin care ni se aprobă construirea sediului pentru Poliţie şi Jandarmerie, dar pe care nu le putem face din lipsa unui teren”, spune primarul din Baia de Fier, primăria de aici concesionând însă în ultimii ani sute de loturi pentru cei care au dorit să construiască pe terenul aflat în proprietatea autorităţilor locale.

Păducel, bucuros că a vândut la timp, chiar dacă în pierdere

Valoarea cabanei distruse în incendiu era estimată la peste 100.000 de euro, clădirea fiind asigurată, după cum au precizat unii martori. Proprietar al cabanei este acum un craiovean, Munteanu, după cum au spus cei care îl cunosc din vedere şi care ştiau şi că acesta şi-ar fi asigurat cabana pentru suma amintită mai sus. De fapt, domnul respectiv, prea puţin cunoscut prin Rânca, mai are o cabană bine aranjată în staţiune, situată chiar în faţa celei care a ars ieri noapte. Cea care s-a făcut acum scrum a fost cumpărată cu câteva luni în urmă de la Ion Păducel, fost ofiţer de contrainformaţii şi fost consilier judeţean din partea PRM până vara trecută. Politicianul a aflat aseară despre faptul că toată cabana pe care a construit-o în anii trecuţi şi pe care a vândut-o acum craioveanului s-a făcut scrum. Nu-i venea să afle că s-a întâmplat aşa ceva, mai ales că, spune el, mai avea încă să îşi recupereze din lucrurile pe care le-a avut în cabană.

„Domnule mai aveam prin ea 2-3 sobe, vreo 6 paturi, vreo doi colţari parcă şi chiar l-am rugat frumos pe proprietarul căruia i-am vândut să aibă grijă de ele ca să pot să mi le iau şi eu de acolo şi să le cobor. Nu am mai fost pe la Rânca de nu ştiu când şi de asta o şi vândusem. Acum nu am putut să urc pentru că era zăpada mare şi ştiu că nu e drum până acolo, decât o potecă pe care să mergi pe jos, iar eu cu alea nu mă căram până la o remorcă ceva că e distanţă mare. Acum cred că nu mai recuperez nimic. Cabana asta era munca mea de câţiva ani, dar de abia după ce am vândut-o am aflat că am vândut-o ieftin. De fapt, ca să vă spun drept, am dat-o cu vreo 400 de milioane de lei vechi unuia din Craiova, Munteanu parcă îl cheamă, care are cabană în faţa alei mele şi care îmi tot zicea să îi vând lui. I-am dat-o până la urmă şi după vreo două săptămâni a venit unul şi a zis că îmi dădea el pe puţin vreo 600 de milioane, că la banii cu care am dat-o nu am scos nici concesiunea, că eu aveam contract cu concesiune pe 99 de ani, nu cu 49 cum se dau acum. O făcusem o mândreţe, nu era mare, dar avea numai lemn sănătos în ea, era cu balcon din stejar, ce să mai, era rustică şi eram mândru de ea. Păcat că a ars”, spune Păducel.

Fostul consilier judeţean are fosta cabană trecută şi în declaraţia de avere pe care a trebuit să o completeze în timpul mandatului. Cabana figurează în documentul respectiv cu o suprafaţă de 77 mp şi vreo 180 de milioane de lei vechi ca şi valoare de impozitare. La un calcul simplu, reiese că Păducel nu a pierdut prea mult din tranzacţia respectivă, iar cel mai câştigat pare să fi ieşit noul proprietar de la Craiova. Informaţii de ultimă oră arată că proprietarul cabanei ar fi asigurat construcţia pentru vreun miliard de lei vechi, deşi paguba i-a fost evaluată la mult mai mult. Cu banii respectivi şi cu încă pe atâta, craioveanul are toate şansele ca la vară să îşi ridice o cabană nouă, poate chiar una cu un etaj în plus, dacă tot ia construcţia de la zero.