Cât costă aparițiile radio-TV în campania electorală

Actuala campanie electorală este prima în care posturile de radio şi televiziune nu mai sunt obligate să acorde timpi de antenă tuturor candidaţilor, proporţional cu ponderea partidelor în parlament sau cu numărul de candidaţi din liste. Este prima campanie în care numai cine plăteşte apare la televiziune sau radio şi în care acestea sunt obligate să facă publice preţurile pe care le percep de la politicieni. Preţurile variază de la 10 la 40 de euro pe minut.

Candidatul la Senat, Dian Popescu, spune că nu va merge prea des la televiziune pentru că nu are timp. „Prefer să merg la porțile oamenilor și să vorbesc direct cu ei, nu prin televizor. În plus, merg în campanie toată ziua și nu am timp să mai apar și la televiziuni”, a declarat Dian Popescu. Chiar dacă nu va participa la emisiuni în direct, Popescu va avea spoturi electorale pe radiouri. Şi alţi politicieni au declarat că şi-au redus apariţiile în media nu pentru că de data asta trebuie să plătească, ci pentru că nu au timp.

Nu plătești, nu apari

Nicolae Bălașa, directorul Consiliului Național al Audiovizualului pe zona Oltenia, a declarat că prețurile practicate de instituțiile media trebuie făcute publice. Bălașa a mai spus că aceasta este prima campanie când la televizor apare cine plătește. CNA obligă patronii media să împartă timpii de antenă între partide, prioritate având cele parlamentare, USL și UDMR, și apoi PRM și PP-DD. În cazul în care un partid rezervă timp de antenă dar nu plătește, unii administratori din Gorj spun că s-a convenit ca la emisiunea rezervată de PRM spre exemplu, să fie difuzat orice altceva, însă este nevoie ca la început și la sfârșit să fie afișată informația că programul era destinat unui anumit partid.

Prețurile practicate de televiziuni și radiouri trebuie afișate pe site sau la instituție. Doar Gorj TV, Radio Târgu Jiu, Radio Omega și Antena 1 Târgu Jiu au afișat pe site preţurile, iar Acces TV pe videotext.

Preţurile afişate sunt negociabile

La o primă evaluare, Gorj TV pare să fie cea mai scumpă televiziune. Cu o acoperire aproape în tot județul, Gorj TV practică un tarif de 40 de euro/minut pentru emisiunile de promovare a programelor politice ale candidaților. Pentru producția clipurilor electorale care vor fi inserate în emisiunile de promovare electorale, dar și în emisiunile de dezbatere, prețul perceput este de 1000 Euro/ spot electoral. Clipul electoral va avea maximum 30 de secunde. La Radio Târgu Jiu, tariful este de 20 de euro pe minut.

Dan Moșteanu, directorul Gorj TV şi Radio Târgu Jiu, explică faptul că 40 de euro pe minut este prețul de rate-card, care poate fi negociat. În final, candidații ar putea plăti chiar și la jumătate. Moșteanu mai spune că din cei 32 de candidați, până acum a semnat contracte cu aproximativ zece persoane. Însă nu este timpul pierdut, fiind doar prima săptămână de campanie. Moșteanu a mai spus că toți cei care vor încheia contracte de Gorj TV vor avea același preț.

Toate partidele au rezervat spaţii

Imediat urmează Acces TV. Directorul televiziunii, Daniel Nimară, a declarat ieri că la Acces TV o emisiune de 20 de minute costă aproximativ 400 de euro, adică 20 de euro/minut. Nimară spune că toate partidele au rezervat spațiu de emisiune, însă degeaba rezervă dacă nu plătesc.

Nimară a mai spus că la Radio Omega, ce face parte din trust, la o emisiune ce 30 de minute, între 12.30-13.00, se plăteşte 50 de lei minutul, cost de producţie, procesare, difuzare. Pentru o emisiune de 20 de minute difuzată după ora 17 candidații vor plăti 300 euro/emisiune. Spoturile electorale sunt difuzate gratuit la începutul si finele oricărui produs contractat din cele menţionate mai sus.

Reluarea, mai ieftină decât directul

La televiziunea Tele 3, prețul este de 62 de lei pe minut. La Antena 1 Târgu Jiu, spotul electoral costă 300 de lei, 19 minute de emisiune de promovare electorală 1000 de lei, iar pentru redifuzare mai plătesc încă 700 de lei. Pentru 38 de minute de promovare electorală, candidații vor plăti la Antena 1 - 1600 de lei și 1100 la redifuzare. Pentru bannerele afișate pe site se plătește între 242 de lei și 300 de lei pe săptămână, în funcție de dimensiuni.

Patronul Televiziunii TV SUD nu a putut fi contactat pentru a spune ce prețuri practică în această campanie și nici pe site nu au fost afișate.

Vizualizări: 370

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Politică:

Citește și: