Mocangeala la români și cum e folosită ea de PSD

Am fost invitat într-o emisiune la prietenii de la Guerrilla, alături de Nicușor Dan. Printre alte subiecte pe marginea cărora ne-am distrat (l-am întrebat ce e matematica și ce dă ea omului sau ce e acela un număr, în stil Denise Rifai, iar el a răspuns la toate foarte serios, ceea ce ne-a amuzat cu atât mai tare), la un moment dat realizatorul emisiunii l-a întrebat pe Nicușor ce părere are despre faptul că Gabriela Firea vrea să facă transportul public gratuit în București. A râs, după care a răspuns mai dur decât l-aș fi crezut capabil: ”E o tâmpenie. Transportul public nu trebuie să fie gratuit, trebuie să fie bun și eficient.” Or, cele două, nu știu dacă observați, se cam bat cap în cap.
Această primă măsură anunțată de Firea în București ne arată dimensiunile aproape cosmice, deja, ale demagogiei și populismului, o aparentă măsură de stânga care ar ajuta oamenii mascată în spatele unei inepții care mai rău îi va încurca. În București, o călătorie cu metroul costă 2 lei, iar una cu RATB-ul ceva mai mult de 1 leu. Nu din cauza prețurilor inaccesibile nu foloseau bucureștenii transportul în comun (cu atât mai mult cu cât mulți dintre ei mergeau oricum fără bilet deja), ci din cauza condițiilor odioase oferite de acesta. Orice primar bun din lumea asta vă va spune că civilizația unui oraș depinde de gradul în care cetățenii lui folosesc transportul în comun. Conform unui studiu realizat de Institutul Național de Statistică, 100.000 de bucureșteni au renunțat să mai folosească transportul în comun în ultimii 10 ani, reorientându-se către mașinile personale. Iar mașină personală în detrimentul transportului în comun înseamnă trafic infernal, poluare uriașă, stress, nervi și timp pierdut. Iar timpul pierdut nu înseamnă doar bani pierduți, ci, vai!, și viață pierdută.
Clotilde Armand, franțuzoaica specializată în management și administrație, a vorbit și ea despre utilitatea gratuității la transportul în comun, într-o emisiune la Digi: ”Folosesc transportul în comun, dar nu mi s-ar părea să o fac fără să plătesc. Să știți că gratuit nu este niciodată. Oamenii care conduc autobuzele sunt plătiți, autobuzele sunt cumpărate, întreținerea lor costă și ea. Deci cineva tot trebuie să plătească banii ăștia, iar populația Bucureștiului o va face tot ea, fie că vorbim despre o plată directă sau indirectă. E și vorba despre cum privești transportul în comun. Din experiența mea, pot să vă zic că oamenii nu apreciază ceva ce primesc pe degeaba. Dacă îi lăsăm să folosească tramvaiele și autobuzele gratuit, cel mai probabil o vom face cu prețul curățeniei și al condițiilor din acestea.”
Dar, sigur, nici Nicușor, nici Clotilde, nu sunt primari în București. În Târgu Jiu cu atât mai puțin. Poate (cine știe?) le mai dăm o șansă la parlamentare.

Vizualizări: 682

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Editorial:

Citește și: