Recenzorii explică de ce ne cer Codul Numeric Personal

Având în vedere unele informaţii apărute în mass-media privind preluarea codului numeric personal în cadrul procesului de recenzare, precum şi indemnizaţia ce revine diferitelor categorii ale personalului de recensământ, Secretariatul Tehnic Central al Comisiei Centrale pentru Recensământul Populaţiei şi al Locuinţelor 2011, face următoarele precizări:

Baza legală şi motivarea colectării în cadrul capitolului de identificare a codului numeric personal

Colectarea codului numeric personal în procesul de recenzare este stipulată prin Legea 170/2011 privind aprobarea OUG nr 34/2011 pentru modificarea şi completarea OG 36/2007 privind efectuarea Recensământului Populaţiei şi al Locuinţelor din România în anul 2011.

Art.2. – (1) “Persoanele [ ....] sunt obligate să furnizeze, pe propria răspundere, persoanelor care efectuează înregistrarea în formularele de recensământ datele şi informaţiile prevăzute în programul de recensământ.

(2) Nerespectarea prevederilor alin.(1) atrage răspunderea contravenţională a celor vinovaţi.”

Articolul 12 din OUG 34/2011 precizează:

“În vederea asigurării exhaustivităţii înregistrării persoanelor şi a calităţii datelor, la recensământ sunt prelucrate codul numeric personal, precum şi etnia, religia şi limba maternă, cu respectarea prevederilor Legii nr 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare”.

Colectarea asigură:

-         determinarea populaţiei stabile a României

-         determinarea migraţiei internationale ca element important al estimărilor intercenzitare a populaţiei României (regulamentul CE nr 862/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului privind statisticile comunitare din domeniul migraţiei)

-         crearea premiselor necesare introducerii/adaptării şi generalizării registrelor statistice în consonanţă cu practica statelor membre ale UE

-         măsură de asigurare a exhaustivitătii datelor înregistrate şi de verificare a calitătii datelor, astfel încât să se evite omisiunile sau dubla înregistrare

-         facilitatea prelucrării datelor.

În procesul de prelucrare al datelor, informaţiile sunt ulterior anonimizate, numele şi prenumele persoanelor nu sunt înscrise în baza de date, iar recenzorii sunt obligaţi să păstreze confidenţialitatea datelor. Amenzile pe care le riscă dacă încalcă această confidenţialitate sunt între 2000 – 5000 lei, cu posibilitatea agravantă în cazul în care nerespectarea confidenţialitătii are aspecte penale.

Mai mult, în procesul de prelucrare informaţiile vor fi utilizate numai în cadrul sistemului informatic statistic naţional (în interiorul reţelei VPN criptat). La un an după încheierea prelucrării, formularele cu datele individuale vor fi distruse fizic, conform normelor şi procedurilor legale. Informaţiile furnizate de populaţie  vor fi utilizate exclusiv în scop statistic, ele nu  vor fi comunicate altor instituţii şi nu vor putea fi folosite, în nicio situaţie, de alte instituţii (în scopuri de impozitare/taxare fiscală, de îngrădire sau limitare a unor drepturi, de pierdere a cetăţeniei  etc).

Secretariatul Tehnic Central al Comisiei Centrale pentru Recensământul Populaţiei şi al Locuinţelor 2011

Vizualizări: 94

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din :

Citește și: