Transalpina a fost construită fără aviz de mediu. Lucrările vor fi sistate

Unul dintre puţinele drumuri la care s-a lucrat cu drag şi spor în ultimii ani prin România şi care este apreciat de majoritatea şoferilor, deşi investiţia în sine este departe de a fi gata, ar putea să aibă parte de nişte lucrări sistate. Nu din cauza venirii iernii, ci ca urmare a unui control al Gărzii Naţionale de Mediu, comisari de la Bucureşti şi Gorj vizitând cea mai înaltă şosea din ţară pentru a vedea condiţiile în care se lucrează aici.

Cei de la GNM au fost în vârful muntelui între 17 şi 22 septembrie, iar după ce au tras concluziile la cele văzute au aplicat o amendă de 100.000 de lei firmei Romstrade, cea care se ocupă de construirea şoselei respective. Comisarii spun că lucrările la Transalpina au început fără ca avizul de mediu să fi fost obţinut de la autoritatea centrală de mediu. „Lipsa acordului de mediu nu a permis efectuarea unui studiu de evaluare menit să stabilească măsuri de conservare pentru siturile NATURA 2000 pe care le traversează acest drum naţional. Ca urmare, Administraţia sitului NATURA 2000 – Parâng ROSCI 0188, prin acordurile emise, nu a stabilit condiţiile care se impuneau pentru conservarea biodiversităţii”, precizează Garda Naţională de Mediu.

Neregulile, constatate după trei ani de încălcare de legii

Autorizaţiile de construire obţinute de Romstrade pentru a face Transalpina au fost emise fără a fi obţinute acordurile de mediu, contrar legislaţiei actuale, GNM acuzând compania de construcţii că nu a gestionat corespunzător deşeurile rezultate pe parcursul derulării investiţiei. „De-a lungul drumului DN 67C există mai multe depozite de materiale neutilizate, iar pe traseul Rânca-Novaci au fost identificate zone de taluz din care a fost dislocat material folosit în construcţii.  În zona Oaşa, au fost exploatate materiale locale care au fost folosite pentru terasamentul drumului, încălcând Legea minelor nr. 85/2003 cu modificările şi completările ulterioare. De asemenea, condiţiile prevăzute în autorizaţiile de mediu şi de gospodărire a apelor pentru activitatea de fabricare a betonului, respectiv pentru extragere a pietrişului şi nisipului, spălarea, sortarea şi concasarea agregatelor minerale din râul Lotru nu au fost integral respectate de ROMSTRADE S.R.L, în timpul execuţiei lucrărilor”, menţionează GNM într-un comunicat de presă.

Drumul de zeci de milioane de euro ar putea fi închis

Lucrul cel mai important transmis însă ieri de Garda Naţională de Mediu constă în faptul că Agenţia de Protecţie a Mediului Vâlcea va fi notificată în perioada următoare de Comisariatul Gorj „în vederea declanşării procedurii de suspendare a autorizaţiei de mediu”, ceea ce, practic, va duce la sistarea lucrărilor.

De construit oricum nu se mai construia prea mult pentru că vine iarna, dar drumul ar putea să aibă parte de o soartă similară celui care porneşte de la Petroşani spre Băile Herculane. Cunoscut şi ca „Drumul lui Băsescu”, acordurile de mediu au blocat aici lucrările în ultimii ani, deşi potenţialul turistic al zonei este unul extraordinar, iar Valea Jiului ar avea o legătură directă, prin munţi, cu zona de vest a ţării.

Situaţia s-ar putea repeta şi la Transalpina, unde mare parte din lucrări sunt gata, dovadă şi numărul mare de turişti care se înghesuie mai ales la sfârşit de săptămână pentru a vedea peisajele de basm din vecinătatea Râncii.

Vizualizări: 136

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Administrație:

Citește și: