Locurile din Gorj cu temperaturi sub 10 grade Celsius

Gorjul este azi și mâine, ca și alte multe județe din țară, sub cod galben de caniculă, însă există locuri în județ în care puteți să vă luați liniștiți de acasă haine cât mai groase pentru că vă vor fi de mare folos. Peșterile din zona de nord a județului sunt la mare căutare în această vară toridă, numărul turiștilor veniți aici fiind mereu în creștere. Oamenii vin de la sute de kilometri distanță nu doar pentru a vedea locuri extrem de frumoase, ci și pentru a scăpa de soarele arzător al verii, iunie fiind declarată de specialiști luna cea mai fierbinte din ultimii 135 de ani.

Peștera Muierilor, de la Baia de Fier, și cea de la Polovragi, sunt puncte fixe în agendele multor turiști în această vară. Indiferent că vin până în Mehedinți la Dunăre sau vor să treacă peste Carpați folosind Transalpina, turiștii români și străini trec și prin cele două locații din Gorj pe care nu vor să le rateze pentru nimic în lume. Unii au mai fost aici și revin cu mare plăcere, printre ei fiind și timișoreanul Traian Tipei, care în urmă cu 40 de ani a intrat în Peștera Muierilor și nu a uitat „gerul” pe care l-a trăit atunci. „Eram cu o echipă de fotbal în cantonament la Novaci, că atunci nu exista Rânca și Transalpina ca acum, iar când am intrat în peșteră eram îmbrăcați subțire. Vă spun sincer că ne-am luat în brațe unii pe alți până la ieșire ca să nu tremurăm ca iarna, iar acum am venit cu soția și nepotul și suntem pregătiți. Avem paltoane cu noi. Am luat haine groase pentru că știu ce temperatură scăzută este în peșteră și vrem să ne continuăm concediul prin țară, nu să mergem la spital. O să ajungem până la Iași și în Maramureș, facem un tur al întregii țări și vă dați seama că vrem să fim sănătoși ca să ajungem cu bine în toate destinațiile pe care ni le-am fixat”, spune bănățeanul.

poza_pestera

Temperatură constantă

Pentru cei care vin prima dată într-o peșteră temperatura din interiorul acesteia reprezintă o surpriză, dar pentru ghidul de la Peștera Muierilor, Valentin Duboi, cămașa cu mânecă lungă și geaca fac parte din echipamentul de lucru de zi cu zi, acesta având și o glumă pe care le-o servește turiștilor care tremură la intrarea în peșteră. „Zece grade constant avem în peșteră și tocmai de aceea e bine să știți că atunci când se merge la Muieri la început ne ia cu friguri”, spune acesta zâmbind și apropiindu-şi turiștii care au de străbătut alături de el aproape un kilometru, distanță pe parcursul căreia ghidul captează atenția tuturor cu poveștile pe care le știe despre locurile vizitate.

Iarna cele zece grade pot părea mult, dar vara sunt prea puțin pentru cineva care se topește la soare. În lipsa hainelor groase unii preferă să iasă afară mai repede, mai ales la Polovragi, unde accesul este mult mai facil. „Nu poți să stai cu copii în 9 grade, câte am înțeles că sunt în interior. Nu avem haine groase și nici nu vreau să răcească cei mici. Am ieșit afară ca să putem vizita și restul obiectivelor pe care ni le-am propus și aici vom reveni cu altă ocazie pentru că locul merită văzut”, spune turista.

Răcoarea de la munte

Multe dintre mașinile parcate în apropierea celor două peșteri din nordul județului au numere de înmatriculare de Constanța, proprietarii acestora spunând că ar da oricând răcoarea mării pe cea a muntelui și pe peisajele întâlnite aici. Mihaela Năstase este o constănțeancă venită în Gorj împreună cu familia, ea mărturisind că nu știe să înoate, deși are marea la picioare. „Vara aceasta am fost doar de două ori la plajă la noi și nu la Constanța, ci undeva într-o zonă mai retrasă și liniștită, dar nu am învățat să înot. Aici la munte e mult mai răcoare, iar în peșteră e rece de-a binelea. Oricând aș da răcoarea de pe litoral pe cea de aici și de aceea am și venit să vizităm peșterile din Gorj. Fugim un pic de temperatura ridicată de afară și căutăm răcoarea din peșteră”, spune turista.

Ca ea sunt mulți alții care vin să vadă frumusețile Gorjului, ghidul de la Polovragi, Felicia Bantea, recunoscând că numărul vizitatorilor este vara aceasta în creștere, în comparație cu anii trecuți. „Acum e foarte cald și lumea caută locurile răcoroase, iar seceta de afară e foarte benefică pentru peșteră pentru că nu mai sunt în ea băltuțele de care turiștii se feresc mai tot timpul. Anul trecut a fost un sezon compromis de ploi și inundații, iar acum doi ani s-a întâmplat incidentul acela cu moartea mamei Monică Gabor, care, la fel, i-a alungat pe turiștii care credeau că pică pietre în continuu de pe munte. Nimeni nu știe ca vreodată în această zonă să fi căzut vreo piatră și să lovească pe cineva, dar a fost suficient să se întâmple o dată. Acum pare să ne revenim, pentru că numărul turiștilor este în creștere”, spune ghidul de la Polovragi.

Prognozele meteo anunţă temperaturi ridicate si in urmatoarele zile, asa ca pesterile raman un refugiu sigur si racoros pentru cei care vor sa scape de caldura.