Super-utilaj de deszăpezire, testat pe Transalpina

Veşti bune dinspre Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, care promite că de iarna viitoare nu vom mai avea probleme cu zăpada pe principalele drumuri din ţară, inclusiv în zona Rânca. CNADNR se pregăteşte să cumpere de la o firmă italiană circa 100 de autofreze noi, prima dintre ele care a fost adusă în ţară fiind deplasată la Rânca pentru teste în teren, verificările de ieri arătând că un strat de zăpadă de un metru şi jumătate dispare de pe şosea în câteva minute cu noul utilaj.

Drumari din toată ţara au venit ieri la Rânca pentru a vedea noua maşină pe care o vor folosi iarna viitoare pe şoselele din zona de activitate. Freza a fost pusă să lucreze în zăpadă cu grosimea de 1,60 metri, aceasta fiind „beton” de îngheţată şi pe care vechile utilaje nu ar fi putut să o dea la o parte aşa de uşor cum face noua maşină. Cel mai încântat de achiziţia respectivă a fost şeful Secţiei Drumuri Naţionale Gorj, Ion Tudor, care e convins că iarna viitoare nu vor mai fi blocaje în trafic decât în caz de viscol foarte puternic şi vizibilitate mică. „Înălţimea maximă până la care lucrează freza este de 1,6 metri, dar dacă stratul e mai gros nu e o problemă pentru că se poate lucra în trepte. Dacă zăpada e mai mică de atât e cu atât mai bine pentru că e îndepărtată din prima. Ştim cu toţii cum e iarna la Rânca, minus 20 de grade uneori, viscol destul de des şi zăpadă troienită, aşa cum e şi acum. Acest utilaj face faţă şi aveam nevoie de aşa ceva”, a spus Tudor.

Adaptate la mileniul 3

Noile freze pe care le vom vedea la treabă în viitorul sezon alb pe toate drumurile patriei au o tehnologie adaptată acestor vremuri, şoferul având în cabină nu doar propriul confort termic, ci şi un joystick asemănător celor de la jocurile pe calculator. Din câteva butoane omul poate dirija ditamai utilajul, acestea putând regla inclusiv unghiul la care să fie aruncată zăpada prin coşul de evacuare. Maşina dispune de tracţiune 4x4 şi, cel puţin în teste, a ieşit din toate şanţurile în care, până acum, vechile utilaje rămâneau împotmolite şi trebuiau tractate de alte maşini ale drumarilor.

Transalpina rămâne închisă în continuare, dar freza pusă ieri la muncă pe drumul de la periferia staţiunii Rânca a lăsat urme adânci în zăpada îngheţată şi groasă şi de doi metri pe unele locuri. Probele de ieri i-au convins pe şefii de la CNADNR că utilajele de acest gen merită toţi banii, achiziţia celor 100 de bucăţi făcându-se în urma unei licitaţii la care câştigătorul a fost declarat cel cu preţul cel mai mic, după cum a menţionat directorul de întreţinere al CNADNR, Florin Dascălu, prezent la Rânca.

„Autofreza pe care o probăm astăzi aici face parte din lotul de 100 de autofreze, achiziţie pe care a făcut-o compania prin fonduri europene pentru deszăpezire şi urmează un al doilea lot, tot de utilaje de iarnă, în valoare de 50 milioane euro. Aceasta are puterea pe 450 CP şi capacitatea de aruncare a zăpezii de 3500 de tone pe oră, spre deosebire de autofrezele din flota actuala de 1200 tone pe oră, iar cele mari pentru autostrăzi au capacitatea de 5000 de tone pe iarnă. La iarnă nu vor mai fi probleme, cele 100 de autofreze vor trebui livrate până în toamnă. Sunt aduse din Italia, firma Fresia a câştigat contractul de anul trecut şi toate maşinile sunt noi, sunt performante. Cele noi consumă 28 de litri pe oră, iar cele vechi consumau 60 de litri. Are 60 km la oră pentru a se deplasa pe drum la locul intervenţiei, capacitate superioară celor vechi. Valoarea proiectului este de 26 milioane de euro, bugetul proiectat fiind de 40 de milioane de euro. Avem în derulare şi un alt proiect pentru a achiziţiona şi alte utilaje, vom reduce astfel semnificativ ponderea utilajelor închiriate de la firme private”, a spus Dascălu.

Vizualizări: 72

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Comunitate:

Citește și: