Lipsa investiţiilor, principala cauză a tragediei de la Petrila

Subfinanţarea Companiei Naţionale a Huilei şi blocajul financiar sunt principalele cauze ale tragediei de la Mina Petrila, în urma căreia şi-au pierdut viaţa 12 mineri, iar alţi 14 au fost răniţi. Fostul secretar de stat al Ministerului Economiei şi Comerţului pe probleme de minerit, Ionel Manţog, a spus că acestea sunt „cauzele profunde“ ale accidentului de muncă de la Petrila. Manţog avertizează că situaţia SNLO tinde să se apropie din punct de vedere al blocajului şi al lipsei investiţiilor de cea a CNH. „Riscul de producere a accidentelor de muncă nu este la fel de mare în exploatările de lignit ca la cele de huilă, dar totuşi situaţia se agravează văzând cu ochii“, a spus fostul secretar de stat.

Ionel Manţog a susţinut ieri o conferinţă de presă la sediul PD-L Gorj, dar în care a refuzat să abordeze subiecte politice. Cunoscând bine situaţia Companiei Naţionale a Huilei de pe vremea în care era secretar de stat, Manţog a dorit să dea unele explicaţii tehnice cu privire la ceea ce el a numit „cauzele profunde ale accidentului de muncă“. Din start, Ionel Manţog a precizat că nu se poate pronunţa cu privire la cauzele efective ale tragediei, fiind normal şi de bun simţ ca toată lumea să aştepte rezultatul anchetei oficiale.

Ionel Manţog a explicat însă faptul că în ultimii ani Compania Naţională a Huilei a fost subfinanţată, atât din cauza faptului că Uniunea Europeană a impus reducerea subvenţiilor, dar şi pentru că modernizarea minelor nu s-a făcut la timp pentru a creşte eficienţa economică. Fostul secretar de stat a amintit faptul că în 2006 a avut două iniţiative de îmbunătăţire a situaţiei din Valea Jiului, care însă au fost blocate după scoaterea democraţilor de la guvernare. Prima iniţiativă se referă la constituirea unui complex energetic în Hunedoara, care să cuprindă exploatările rentabile de huilă, termocentralele de la Mintia şi Deva, precum şi două-trei hidrocentrale. „Doream să urmăm modelul din Oltenia, prin care noua structură să plece la drum fără datorii şi fără exploatările nerentabile, prin preluarea acestora de către o societate de închidere-conservare mine“, a spus Manţog. Fostul secretar de stat susţine că o astfel de structură viabilă ar fi putut asigura investiţiile în retehnologizare care ar fi putut să prevină astfel de accidente.

A doua iniţiativă la care s-a referit Manţog este cea privind achiziţionarea pentru Valea Jiului a patru complexe mecanizate, din care două chiar pentru mina Petrila. „Din păcate, a fost achiziţionat un singur complex mecanizat, după care proiectul a fost blocat de actuala guvernare“, spune Manţog.

În continuare, liderul PD-L Gorj a atras atenţia asupra faptului că, deşi în exploatările de lignit riscul unor astfel de accidente este mult mai mic, totuşi situaţia SNLO începe să semene cu a CNH. „Blocajul financiar, stoparea investiţiilor în modernizare sunt cauze care fac ca situaţia SNLO să semene din ce în ce mai mult cu cea a CHN sau, dacă vreţi, cu a fostei CNLO“, este avertismentul lansat de Manţog, care nu o dată a criticat actualul management al Societăţii Naţionale a Lignitului Oltenia.

Vizualizări: 76

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Politică:

Citește și: