Prostul și lumea

Vorbesc cu greu despre Mândruță, pentru că Lucian Mândruță este un individ de talia reporterului Ionuț Cristache, hipsterul idiot de la Antena 3. Amândoi au făcut aceeași facultate ca mine. Eu nu mă mândresc cu ea foarte tare, dar cert e că pe ei nu-i unește doar lucrul ăsta, ci și faptul că râd foștii colegi de ei că erau ”proștii anului”. Mândruță a ajuns un prost calificat, deoarece după ce a aproape a terminat facultatea, a reușit să se facă profesor tot acolo, grație meritelor deosebite. În fine, v-aș zice mai multe despre performanțele lor școlare, dar mi-e rușine mie de rușinea lor. Poate altădată, când penibilii vor fi ceva mai agresivi, că acum nu-i cunoaște nimeni.

Să vorbim despre țiganii dragi lui Mândruță, așadar. În primul rând, țiganii nu-și înșeală foarte des nevestele sau, dacă o fac, o fac cu ceva mai multă clasă, nu în porumbi, ca penibilul. Dar ce a zis penibilul? Păi, să vedem. În cazul celebru al adolescentului român torturat în Franța, Mândruță a avut următoarea poziție (din păcate împărtășită de atâția și atâția români care nu știu nici cu ce se mănâncă democrația și statul de drept, nici cum ar trebui să-și educe copiii):

“Pentru adolescentul recidivist de etnie romă bătut în Franţa de o gloată care îl bănuia că furase dintr-un apartament, cred că trebuie să punem câteva întrebări.
Nu lui, ci părinţilor şi liderilor comunităţii rome: Ce aţi făcut ca el să nu fure? Ce educaţie i-aţi dat? Ce i-aţi spus când a furat prima oară (da, bietul de el e recidivist la 16 ani)? Ce modele sociale are? Ce muzică ascultă? Ce spuneau versurile manelelor lui favorite? Ce carte făcuse? De ce puţina? De ce deloc? Ce valori culturale a primit de acasă? Din comunitate? Când i-a spus un bulibaşă că furtul e un păcat? Când i-a spus un membru respectat al comunităţii lui că e mai bine sa mori de foame decât să pui mâna? Pentru că, dacă e să vorbim despre integrare, cred ca trebuie să începem prin a defini şi a explica societatea în care romii vor sa se integreze. Regulile ei. Aşteptările ei de la viaţa celui care vrea să intre în civilizaţie. Altminteri, avem încă un băiat în spital şi o întreagă comunitate care se va grăbi să caute vina mereu în alta parte, fără să arunce o singură privire in interior!”

În primul rând, Mândruță minte. Nu a spus nimeni că minorul furase, că este recidivist nici atât, iar Mândruță care a terminat jurnalismul nu citează nici o sursă în acest sens. În al doilea rând, Mândruță nu are logică sau, mă rog, are una tendențioasă. Adică întreabă ce muzică ascultă, după care întreabă ce spun versurile manelelor lui favorite? Aha, am înțeles. Dacă e țigan trebuie să asculte manele și să fure. Într-un final apoteotic, Mânuță aruncă întreaga vină pe ”o întreagă comunitate”, nicidecum pe cei 12 care s-au substituit în mod inacceptabil justiției și l-au bătut într-o pivniță pe un copil. Nici nu mă mai obosesc să remarc cât de greșită și de nocivă este această poziționare. Mă mulțumesc doar să zic că dacă 12 romi l-ar băga acum într-o pivniță pe Lucian Mândruță și l-ar tortura, lăsându-l ulterior în comă într-un cărucior de butelii, mi s-ar părea o reacție îngrozitoare, dar mai explicabilă decât aceea a francezilor pe care el, Mândruță, i-a înțeles și scuzat.

Vizualizări: 159

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Editorial:

Citește și: